Festiwal filmu Festiwal filmu

Festiwal filmu "Patrz więcej" (© Archiwum CAK)

Festiwal Filmu "Patrz Więcej" odbywa się z okazji jubileuszu 15 - lecia Wajda School & Studio. Filmowe widowisko odbędzie się również w Międzychodzie. W sali widowiskowej Centrum Animacji Kultury zobaczymy aż sześć filmów dokumentalnych, a na zakończenie zaśpiewa Maja Koman.

W ramach obchodów 15 - lecia Szkoły Filmowej założonej przez Andrzeja Wajdę i Wojciecha Marczewskiego planowana jest obecność Wajda Studio na najważniejszych festiwalach w Polsce (w tym Off Camera, Krakowski Festiwal Filmowy, Festiwal Filmowy w Gdyni, czy Młodzi i Film w Koszalinie) jak również zagranicą (m. in La Rochelle Film Festival, Karlovy Vary, czy IDFA w Amsterdiamie). W ramach projektu powstanie także jubileuszowe wydawnictwo DVD, które stanowić będzie podsumowanie dotychczasowych działań produkcyjnych i edukacyjnych szkoły.

Festiwal filmu PATRZ WIĘCEJ zakłada projekcję 6-ciu filmów wybranych spośród tych, które będą prezentowane z okazji 15- lecia Szkoły Wajda School & Studio. Start o godz. 12.

Koniec świata, reż. Monika Pawluczuk



Kameralny, autorski film dokumentalny, w którym kilka historii spotyka się w czasie jednej nocy. W tę jedną noc, podobną do wielu innych, ludzie w dużym mieście, nękani samotnością, chcą z kimś porozmawiać. Niektórzy wzywają - często niepotrzebnie - pogotowie, jeszcze inni dzwonią do radia, gdzie prowadzący zadaje pytanie o koniec świata – co on znaczy dla każdego z nas z osobna. Opowiadają o sprawach tragicznych, bolesnych, a czasem drobnych, wręcz zabawnych. Zauważalna i poruszająca jest ich wielka potrzeba rozmowy, bycia wysłuchanym, potrzeba bycia z kimś obok. Radio jest motywem łączącym ten nocny świat – słyszymy je w karetce, w monitoringu miejskim, gdzie na dziesiątkach ekranów widzimy nocne życie miasta. Radio jest klamrą spajającą film oraz źródłem najważniejszych pytań.

Kiedy będę ptakiem, reż. Monika Pawluczuk



Tajlandia, tuż przy granicy z Birmą. Miejsce w ciągłym pulsującym ruchu. Uciekinierzy z Birmy, głównie Kajanie (mniejszość narodowa prześladowana w Birmie, która jako jedyna przeciwstawia się od lat bestialskim rządom junty wojskowej), uciekają na stronę tajlandzką przed ostrzałem birmańskiej junty. Jedni wracają, kiedy tylko niebezpieczeństwo ostrzałów się kończy, inni zostają w Tajlandii, w obozach dla uchodźców albo we wsiach turystycznych - skansenach, w których na potrzeby turystów kajańskie kobiety noszą na szyjach ciężkie metalowe obręcze.

Kajańskie kobiety, powszechnie znane jako kobiety żyrafy, mają za zadanie przyciągnąć turystów swoją tak zwaną tradycją noszenia obręczy. W rzeczywistości tylko kilka z nich kultywuje zwyczaj, bo prawie wszystkie nakładają obręcze po to, by jakoś przetrwać. Bardzo często jest to dla birmańskich kobiet jedyna, poza prostytucją, forma zarobienia pieniędzy, ale i tak właściwie prawie cała część zysku trafia do kieszeni potentatów turystycznych. Bohaterowie filmu, MuLa i Lin, mieszkają we wsi turystycznej. Ona nakłada w wieku 60 lat obręcze, po to, by się stać atrakcją turystyczną, on snuje się po wsi, nie za bardzo wiedząc, co ze sobą zrobić, bo pracy dla mężczyzn szczególnej nie ma.

Można tylko popijać, grać w karty i zabijać jakoś czas, którego bezgraniczność nie działa zbyt konstruktywnie. Prawdziwe życie zostawili w Birmie. Zostawili tam też córkę, o której los się boją, bo co prawda idą zmiany na lepsze i w będącej od ponad 50 lat w stanie wojny z dyktaturą birmańską części kraju jest bezpieczniej niż kiedyś, ale na terenach przygranicznych wciąż żyje się niepewnie. Naloty, regularna wojna, grabieże i gwałty to wciąż rzeczywistość kajańskich chłopów.

Mieszkająca w Birmie, tuż przy granicy z Tajlandią, córka MuLi i Lina, ma piątkę dzieci, niewielkie gospodarstwo, i żyje w ciągłym strachu przed głodem, wojskiem i niepewną przyszłością. Matka za wszelką cenę stara się skontaktować z córką, pisze list, próbuje dzwonić, ale bezskutecznie. Dzwoni, ale nie może nawiązać z nią kontaktu. Nikt nie wie, co się z nią dzieje. Szukają jej, ale bezskutecznie. W końcu udaje im się porozumieć. Pierwszy raz od wielu miesięcy; padają krótkie pytania: Masz co jeść?, Jesteś bezpieczna?, Kiedy przyjedziesz?
Podejmują decyzje o przyjeździe córki do Tajlandii. Matka obiecuje pomóc finansowo; trzeba przekupić żołnierzy w punktach kontrolnych, opłacić koszty podróży. To nie będzie łatwa droga, w każdej chwili mogą człowieka cofnąć. MuLa przekazuje pieniądze i kobieta z piątką dzieci wyrusza. Tyle że nie przyjeżdża. Nie wiadomo, co się z nią dzieje. Matka dzwoni i nic. Raz i kolejny. Telefon milczy. Nikt nie widział jej po drodze. Matka codziennie wysyła łódkę po córkę, ale łódź przypływa pusta.

MuLa jest w tym wszystkim sama, nieodłącznym towarzyszem jest tylko radio. Nasłuchuje wiadomości z Birmy, słucha muzyki. Potrafi godzinami siedzieć, wpatrując się w odbiornik. I czeka. Mąż nie może się oderwać od seriali, syn od treningów. Każdy w coś ucieka. Chodzą własnymi drogami. Nie spotykają się. Między małżonkami narasta napięcie. W końcu w Linie coś pęka. W monologu spowiedzi mówi, że nie chce, żeby córka przyjeżdżała, że nie ma siły na to, by się nią zajmować (bo przecież trzeba będzie jej pomóc zorganizować życie, zbudować dom, wykarmić dzieci). Po długim milczeniu dodaje, że nie kocha MuLi i nigdy nie kochał. I że wziął z nią ślub, bo mu kazali rodzice. Syn przegrywa pierwszy w życiu turniej bokserski. Znoszą go nieprzytomnego z ringu. A MuLa czeka. Siada na brzegu rzeki i patrzy. Wreszcie, córka przyjeżdża. Kobiety we wsi nakładają jej na szyję obręcze. [TVP]

Paparazzi, reż. Piotr Bernaś



Film Piotra Bernasia opisuje kulisy budzącego emocje i powszechnie krytykowanego zawodu. "Paparazzi" to pierwszy polski film o tej tematyce. Pokazuje jedne z najważniejszych w Polsce wydarzeń medialnych roku 2010 z punktu widzenia codziennej pracy paparazzi - od polowania na Romana Polańskiego po wydarzenia związane z katastrofą smoleńską. Jednak na pierwszym planie rozgrywa sie dramatyczna historia człowieka, który codziennie dokonuje kontrowersyjnych wyborów i ponosi ich konsekwencje na gruncie emocjonalnym, osobistym i etycznym. Tytułowy bohater okazuje się równie bezwzględny wobec siebie jak wobec świata, na który poluje. "Paparazzi" to film o świecie pogubionych wartości i nagiętych zasad - pokazuje jednak, że zawsze mamy szansę, aby zdecydować, jakim człowiekiem będziemy jutro.

Ślimaki, reż. Grzegorz Szczepaniak



Andrzej wraz z kolegą postanawia założyć park hodowlany dla ślimaków. Mimo braku doświadczenia wierzy w sukces przedsięwzięcia. Z pomocą przychodzi mu Grzegorz Skalmowski z Pasłęka, polski guru tej dziedziny zwany „Ślimaczanym Królem”, który udziela cennych porad. Trwają przygotowania do rozpoczęcia hodowli. W przerwach w pracy mężczyźni prowadzą rozmowy o życiu i śmierci, miłości i przyjaźni, które stają się kwintesencją filmu, ślimak zaś urasta do roli symbolu odradzania się i życia wiecznego.

Trampkarze, reż. Marcin Filipowicz



Film dokumentalny pokazujący początkowy, a zarazem najtrudniejszy etap w życiu młodych bohaterów, prowadzący do spełniania ich życiowego marzenia. Głównym bohaterami filmu są dwaj bracia, 14-letni Mateusz oraz 13-letni Łukasz, mieszkający w niewielkiej górskiej wiosce na południu Polski. Ich marzeniem jest zostać profesjonalnymi piłkarzami grającymi przynajmniej w Polskiej Ekstraklasie.

Niewiadoma Henryka Pasta, reż. Agnieszka Elbanowska



"Potrafię oprzeć się wszystkiemu z wyjątkiem pokusy" - Henryk Fast, emerytowany profesor matematyki, z dumą podpisuje się pod słowami Oscara Wilde'a. W poszukiwaniu szczęśliwej miłości jest gotowy na podjęcie każdego ryzyka. Pada ofiarą oszustwa i zostaje okradziony, ale nawet to nie jest w stanie go zniechęcić.. Pogoń za marzeniami przerywa dopiero bolesna konfrontacja z przeszłością.

Gwiazdą filmowego święta w Międzychodzie będzie Maja Koman, półfinalistka programu telewizyjnego "Mam Talent", której koncert rozpocznie się o godz. 19 w sali widowiskowej CAK.

Z regionu

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!