Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

INWESTYCJE - Obwodnica dla Wronek staje się niezbędna

Krzysztof Sobkowski
O tym, że przejazd przez Wronki, szczególnie w godzinach komunikacyjnego szczytu, nie należy do najłatwiejszych, wiedzą wszyscy ci, którzy muszą stać w korkach lub tracić czas na próby przedostania się miejskimi uliczkami na drugi koniec miasta przez jedyny w okolicy most na rzece Warcie. Kiedy na wąskich ulicach miasta pojawiają się dodatkowo tiry, tworzy się prawdziwy horror.

Niełatwą sytuację we Wron-kach pogłębia jeszcze sprawa sprzedaży największej firmy w regionie koreańskiemu koncernowi Samsung. Do zawarcia ostatecznej umowy ma dojść do końca marca. Samsung planuje poszerzenie produkcji we Wronkach i rozbudowę fabryki. Dla całego regionu to szansa na miejsca pracy, a docelowo ma być ich nawet 2 tysiące.

Jednak dla Wronek to także wyzwanie, przede wszystkim infrastrukturalne. Władze gminy już snują plany na temat budowy drogi obwodowej, która pozwoliłaby wyprowadzić ruch tirów z miasta.

– Do końca września ma powstać zaawansowana koncepcja przebiegu południowej obwodnicy miasta – mówi burmistrz Wronek Mirosław Wieczór. – Teraz badana jest nośność dróg Pniewy – Wronki i Przeź-mierowo – Wronki przez Szamotuły i Obrzycko. Od tego bowiem zależy, którędy będzie wiódł główny tranzyt firmy Samsung. Bez względu na to, jaki wariant zostanie wybrany, to i tak musi zostać odciążona ulica Mickiewicza we Wronkach, bo jest to najbardziej obciążona droga w powiecie szamotulskim. Korzystają z niej bowiem nie tylko samochody dostawcze i tiry, ale także wielu mieszkańców miasta, gdyż przy drodze są zlokalizowane osiedla domów wielorodzinnych. Obwodnica Wronek powinna więc powstać – podkreśla burmistrz Wieczór.

Są już warianty jej budowy. Wariant krótszy zakłada budowę około 4 km drogi, która miałaby się rozpoczynać na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 182 Międzychód – Wronki na wysokości wsi Stare Miasto, przecinać drogę wojewódzką nr 184 Pniewy – Wronki na wysokości Nowej Wsi, i dalej przebiegać nad torami kolejowymi, by połączyć się za fabryką Amiki z drogą powiatową 1895P od strony Samołęża (ulica Mickiewicza we Wronkach). Nad torami kolejowymi miałby powstać wiadukt. Druga koncepcja, o której mówi się od lat, zakłada budowę 6 km drogi. W początkowej fazie przebiega ona dokładnie tak samo, jak zakłada wariant pierwszy, ale od połączenia obwodnicy z drogą wojewódzką nr 184 obwodnica miałaby większym łukiem omijać miasto, również przebiegać ponad torami kolejowymi, łączyć się z ulicą Mickiewicza i dalej przebiegać przez Wartę i łączyć się z drogą wojewódzką nr 182 Wronki – Czarnków na wysokości Smolnicy. Ten wariant, oprócz budowy wiaduktu nad liną PKP, zakłada także budowę mostu na Warcie.

– Z uwagi na koszty budowy mostu wariant ten mógłby być kolejnym etapem drogi obwodowej – zaznacza Wieczór.
Nie wiadomo na razie, ile obwodnica miałaby kosztować i kto zadanie sfinansuje.
– Liczymy na współpracę wszystkich szczebli samorządu – mówi burmistrz Mirosław Wieczór.

– Trwa zbieranie ofert na opracowanie koncepcji rozbudowy układu komunikacyjnego Wronek oraz dróg dojazdowych związanych z inwestycjami firmy Samsung – potwierdza Krzysztof Jóźwiak, zastępca dyrektora Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. – Termin opracowania koncepcji wyznaczono na 30 czerwca. Dopiero wtedy będzie można mówić o tym, kto będzie inwestorem, ile może to kosztować i kiedy powstanie – wyjaśnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na grodzisk.naszemiasto.pl Nasze Miasto