Lewy kierunkowskaz przy wjeździe na rondo? Mamy ostateczny werdykt sądu! Lewy kierunkowskaz przy wjeździe na rondo? Mamy ostateczny werdykt sądu!

Zgodnie z decyzją gliwickiego sądu administracyjnego kierowcy muszą używać kierunkowskazu jedynie w przypadku zjeżdżania z ronda. (© wikia)

Ostatnio w całym kraju było głośno o kursancie, który nie zdał ponieważ przy wjeździe na rondo nie włączył lewego kierunkowskazu. Kierowcy od dawna spierają się na ten temat między sobą. Dzięki decyzji sądu sprawa ta wydaje się być definitywnie rozstrzygnięta.

Zgodnie z decyzją gliwickiego sądu administracyjnego kierowcy muszą używać kierunkowskazu jedynie w przypadku zjeżdżania z ronda. Prawy kierunkowskaz możemy użyć jednak dopiero przed zjazdem, w który chcemy wjechać.

Używanie kierunkowskazu na rondzie ma przede wszystkim usprawnić ruch, który się na nim odbywa. Zbyt duża liczna sygnalizacji wprowadza po prostu za duży chaos. Stąd też nie powinniśmy sygnalizacji, zarezerwowanej dla lewoskrętu, używać na rondzie.

Kierowcy musza również pamiętać, że przy zjeździe z ronda o większej liczbie pasów i braku wyznaczonych na asfalcie linii. Samochody jadące lewym pasem mogą opuścić z niego rondo, jednak najpierw muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom z prawego pasa.

W przypadku rond, po których poruszają się również tramwaje ale nie ma na nich sygnalizacji świetlnej, motorniczy wjeżdżający na nie muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już na nim są. Sytuacja zmienia się, kiedy tramwaj zamierza z ronda już zjechać, wtedy to kierowcy samochodów muszą ustąpić pierwszeństwa.

Strefa Tempo 30 w Poznaniu



Moto

Komentarze (5)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

MrErdek1 (gość)

A teraz słowo komentarza do autora publikacji. Opisując prawo trzeba być precyzyjnym i z nim zgodnym. Czy Pan wie co pod względem zasad ruchu oznacza słowo RONDO, skoro nie ma go ani w ustawie Prawo o ruchu drogowym ani w Konwencji wiedeńskiej? Twierdzi Pan, że na rondzie nie używa się lewego kierunkowskazu a prawy tylko przy zjazdach. Są ronda z których się zjeżdża jadąc na wprost bez wączania kierunkowskazów. Są takie na których się jedzie na ich lewą stronę z włączonym lewym kierunkowskazem oraz takie gdzie czyni się to w zgodzie z przepisami bez włączania kierunkowskazów. Może warto napisać jaka była organizacja ruchu tego ronda którego dotyczy wyrok, gdyż rondo rondu nierówne tak jak i jego organizacja ruchu. Poza tym RONDO niezależnie od jego organizacji ruchu, np gdy ma podporządkowane wszystkie wloty, nie jest pod względem zasad ruchu w całości jednym skrzyżowaniem.

MrErdek1 (gość) (jb)

Tak wypowiada się klasyczny ĆWOK i nawet dostaje "plusy" od innych ĆWOKÓW. To, że prawo korporacyjne obowiązujące bezprawnie w WORD-ach nie jest zgodne z prawem ustawowym, to ie wina prawa tylko tych, którzy na to pozwalają, i to już prawie od 20 lat.

MrErdek1 (gość) (gość)

Rondo to budowla jakich w Polsce i Europie wiele, wiec nie ośmieszaj się takim wpisem. Nie rozumiesz czym jest określenie "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" o którym jest mowa w art. 24.7.3 ustawy p.r.d. i przed którym ostrzega znak A-8 o tej właśnie nazwie, więc skąd wiesz czy na danym skrzyżowaniu w rozumieniu zasad ruchu wolno ci wyprzedzać pojazdy silnikowe czy nie?

Budowniczy 8 rond (gość)

Choć to decyzja sądu mnie nie przekonuje! Ponieważ sporo zależy od wielkości ronda. Przy rondach o średnicy pierścienia wewnętrznego do np. 10m i bardzo małej odległości miedzy zjazdami lewy kierunkowskaz znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy i daje informację kierowcy z naprzeciwka, że będę przecinał jego kierunek ruchu. To właściwie zwykłe skrzyżowania z mała wysepką w środku, którą trzeba okrążyć. Przy dużych rondach o średnicy np. 30m i większych i więcej niż jednym pasie ruchu używanie lewego kierunkowskazu rzeczywiście nie ma sensu.

Takie jest moje zdanie jako inżyniera ruchu, drogowca i zwykłego kierowcy!

gość (gość)

Wszystko się zgadza, tylko w Polsce nie mamy rond. Mamy skrzyżowania o ruchu okrężnym gdzie są inne zasady ruchu niż na rondzie.