Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most na rzece Warcie w Międzychodzie zamknięty dla ciężarówek

Redakcja
Most na rzece Warcie w Międzychodzie - ciężarówki nie mogą przejeżdżać przez niego od piątku 16 stycznia.
Most na rzece Warcie w Międzychodzie - ciężarówki nie mogą przejeżdżać przez niego od piątku 16 stycznia. Jakub Zachciał
Most na rzece Warcie w Międzychodzie - od piątku 16 stycznia kierowcy ciężkich samochodów nie mogą już przejechać przez most na Warcie. Lokalni przedsiębiorcy łapią się za głowę i... liczą straty.

Od piątku 16 stycznia przez most na rzece Warcie w Międzychodzie nie mogą już przejeżdżać samochody, które w dowodzie rejestracyjnym mają zapisaną dopuszczalną masę całkowitą większą niż 26 ton. W praktyce oznacza to tyle, że zakaz dotyczy... wszystkich aut ciężarowych. Ograniczenie wprowadzone przez zarządcę drogi – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu – od razu wzbudziło falę oburzenia. Decyzja bulwersuje przede wszystkim lokalnych przedsiębiorców i leśników, którzy łapią się za głowę i zaczynają liczyć straty w swoich firmach.
Od piątku, aby przejechać ciężarówką z Przedlesia do centrum Międzychodu (około 3 km) trzeba nadłożyć prawie 150 km jadąc przez Drezdenko, Strzelce Krajeńskie i Gorzów Wielkopolski, albo 140 km jadąc przez Drezdenko, Wieleń, Wronki i Sieraków. Mało tego! Zarządca dróg ograniczył także ruch ciężarówek na drogach wojewódzkich nr 199 (Przedlesie – Skwierzyna) oraz nr 198 (Radgoszcz – Sieraków) uniemożliwiając kierowcom ciężkich aut przejazd przez mosty w Skwierzynie (most jest w kiepskim stanie technicznym przyp. red.), czy Sierakowie. A wszystko przez... zły stan techniczny mostu w Międzychodzie.

To jest skandal - mówią przedsiębiorcy

Kierowcy aut ciężarowych, lokalni przedsiębiorcy i leśnicy nie zostawiają na zarządcy drogi suchej nitki. Wprost podkreślają, że taka decyzja to po prostu skandal.

Adrian Bukowiec prowadzi w miejscowości Przedlesie firmę transportową. Kiedy zobaczył w piątek przed mostem na Warcie znaki zakazu wjazdu samochodów ciężarowych powyżej 26 ton, nie wierzył własnym oczom.
– Od jakiegoś czasu prowadzę firmę transportową. Jeżdżę po całym kraju i nigdy wcześniej z czymś takim się nie spotkałem. Paradoksem jest to, że żadna – nawet niezaładowana ciężarówka – nie może przejechać przez most. Pusty tir z naczepą waży około 15 ton. Co z tego, kiedy w dowodzie rejestracyjnym ma zapisaną dopuszczalną masę 40 ton i już nie może przejechać – mówi oburzony Adrian Bukowiec. – Moja firma to dziś trzy ciężarówki. Straty związane z brakiem możliwości ruszenia się z bazy transportowej na Przedlesiu wynoszą dziennie około 7 tysięcy złotych. Mówimy tutaj o małej firmie transportowej, a co dopiero firma w Międzychodzie, która ma łącznie około 50 samochodów ciężarowych? – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE >>> Most na rzece Warcie w Międzychodzie jest w fatalnym stanie technicznym
– Źle się stało, że ograniczenie wprowadzono z zaskoczenia. My sprzedajemy drewno poprzez portal leśno – drzewnym. Mamy podpisane kontakty na kilka tygodni w przód opiewające na kilkaset tysięcy złotych. Nasi odbiorcy są zarówno z północy kraju, jak i z południa. Nikt z nich przecież nie będzie dopłacał do transportu. Będziemy interweniować. Mówi się u nas o powstaniu małego przemysłu drzewnego, ale w tych warunkach? To jest nie do przyjęcia – mówi Piotr Bielanowski, nadleśniczy.

Zarządca tłumaczy, że jest to konieczne

Kinga Hedrych z Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu tłumaczy, że ograniczenie tonażu wprowadzono z uwagi na zły stan techniczny mostu, który został potwierdzony ekspertyzą.

– Ograniczenie to pozwoli zapobiec całkowitemu zamknięciu mostu dla ruchu do czasu budowy nowego mostu – mówi Kinga Hedrych.

Problem w tym, że tak naprawdę nie wiadomo, kiedy nowy most może zostać wybudowany, bo póki co plany są... a pieniędzy brakuje.

– Koszt budowy nowego mostu to około 25 – 30 mln zł. Zadanie przewidziane jest do realizacji z dofinansowaniem środków UE w ramach WRPO+ na lata 2014-2020. W chwili obecnej dobiegają końca prace projektowe i po uzyskaniu wszystkich wymaganych decyzji i przyznaniu dofinansowania planowane jest rozpoczęcie realizacji zadania – wyjaśnia Kinga Hedrych.

Skąd decyzja o ograniczeniu tonażu dróg wojewódzkich nr 198 i 199?

– Ograniczenie zostało wprowadzone z uwagi na fakt, że drogi te nie są przystosowane do ruchu pojazdów ciężkich. Wprowadzenie ograniczenia na moście w Międzychodzie może spowodować, że część kierowców ciężarowych będzie korzystała z objazdu tymi drogami, co spowoduje ich całkowite zniszczenie – wyjaśnia Kinga Hedrych.

Więcej na ten temat w wydaniu "Tygodnia Międzychodzko - Sierakowskiego" z 21 stycznia 2015.
Jakie to będzie miało skutki dla gospodarki Międzychodu? Czekamy na komentarze!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto