Dokument na zlecenie Starostwa Powiatowego w Międzychodzie, które z kolei działało w imieniu kilku samorządów zlokalizowanych przy liniach kolejowych nr 363 Rokietnica - Międzychód i nr 368 Szamotuły - Międzychód, przygotowywała warszawska spółka Blue Ocean Business Consulting Sp. z o.o. Miał być gotowy już 23 sierpnia. Starostwo otrzymało go jednak dopiero pod koniec listopada. Teraz więc zaczynają się konsultacje społeczne projektu. Dopiero po konsultacjach i rozpatrzeniu ewentualnych uwag, dokument stanie się oficjalnym raportem, który trafi do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, a potem stanie się załącznikiem wniosku o dokonanie zmian w Planie Transportowym Województwa Wielkopolskiego. To niezbędne, by można było dalej myśleć o odbudowie tych linii kolejowych i przywróceniu na nich ruchu pociągów.
Co z projektu prognozy wynika?
- Generalnie wskazanie jest takie, że obie linie kolejowe mają potencjał do tego - w kontekście ruchu pasażerskiego, jak i towarowego - by opłacało się je eksploatować. 90 proc. ankietowanych osób chciałoby w przyszłości korzystać z tych linii - wyjaśnia Mieczysław Trafis ze Starostwa Powiatowego w Międzychodzie.
Dokument to jednak dopiero projekt. W tym tygodniu odbędą się konsultacje społeczne w tej sprawie. W sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Międzychodzie spotkania dla mieszkańców odbędą się w środę 5 grudnia i piątek 7 grudnia o godz. 18. W Starostwie Powiatowym w Szamotułach spotkanie odbędzie się z kolei w czwartek 6 grudnia o godz. 17.
Przypomnijmy, że badania ankietowe mieszkańców całego regionu odbyły się kilka miesięcy temu i miały dać odpowiedź na pytanie, czy mieszkańcy chcieliby korzystać z transportu kolejowego na liniach 363 i 368. Wypełniono łącznie ponad 6,3 tys. ankiet. Ponad 1,2 tys. ankiet zebrali ankieterzy na ulicach naszych miast, reszta została wypełniona on-line. Z tego 90 proc. jest pozytywnych. Dokument jest jednak dopiero pierwszym krokiem w kierunku przywrócenia ruchu kolejowego w regionie i otwiera drogę do wpisania tego zadania w Plan Transportowy Województwa Wielkopolskiego. I taki wniosek został już przez Starostwo Powiatowe w Międzychodzie złożony w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu.
- Wniosek o wpisanie tych inwestycji do Planu Transportowego Województwa Wielkopolskiego złożyliśmy już 24 września. Wkrótce dołączymy do niego Prognozę Wielkości Ruchu na tych liniach i będziemy oczekiwali rozpoczęcia prac związanych z aktualizacją planu - wyjaśnia Mieczysław Trafis.
Dopiero potem przyjdzie czas na sporządzenie studium wykonalności tego zadania. To już bardziej szczegółowy dokument sporządzany przez fachowców w temacie. Następnie trzeba będzie wykonać dokumentację techniczną i znaleźć pieniądze na remont. Według szacunków, może to kosztować od 200 do nawet 300 mln zł.
Działania w sprawie tych linii podjęły już także PKP PLK S.A., które rozważają umieszczenie remontu linii 363 i 368 na liście potencjalnych inwestycji w ramach nowego budżetu unijnego w latach 2021 - 2027.
Adam Nawałka: Zaczęliśmy źle
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?