Jadąc z Międzychodu w stronę stolicy Wielkopolski widać, że wzdłuż drogi krajowej nr 92 w okolicach Pniew, a także dalej w okolicach Młodaska i Tarnowa Podgórnego, ruszyły prace budowlane. Zwrócili na to uwagę mieszkańcy powiatu międzychodzkiego, którzy dociekają, czy to budowa drugiego psa drogowego, co przyspieszyłoby dojazd do Poznania? Wyjaśniamy, że to prace związane z... budową ścieżek rowerowych.
Już w 2017 roku GDDKiA ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej na rozbudowę drogi krajowej nr 92 na odcinku od granicy województwa wielkopolskiego w okolicy Trzciela do Tarnowa Podgórnego w zakresie budowy ścieżki rowerowej i kanału technologicznego w podziale na części: Trzciel – Bolewice, Bolewice – Pniewy, Pniewy – Chełmno i Bytyń – Tarnowo Podgórne. Wszystko wskazuje na to, że póki co nie ma w tym odcinka od Chełmna do Bytynia. Póki co roboty ruszyły już na odcinkach od Tarnowa Podgórnego do Rumianka, od Młodaska do Bytynia i od Chełmna do Pniew. Wykonanie pierwszych dwóch odcinków kosztuje 5,298 mln zł. Odcinek Pniewy – Chełmno to koszt ponad 5,3 mln zł.
- W 2021 roku planujemy ogłoszenie przetargów na wybudowanie ścieżek rowerowych wzdłuż DK92 na odcinku Miedzichowo – Bolewice – Lwówek – Pniewy, do skrzyżowania z DK24. Aktualnie oczekujemy na decyzję środowiskową, która umożliwi uzyskanie decyzji, pozwolenie wodno-prawne i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID (zgoda na realizację inwestycji drogowej przyp. red.) - informuje Alina Cieślak.
W 2020 roku GDKiA ogłosiła też, że zamierza rozbudować drogę krajową nr 24, która przebiega przez powiat międzychodzki. Ogłosiła już przetargi na przygotowanie dokumentacji projektowych dla dwóch odcinków tej drogi. Jeden z nich to odcinek od Rozbitka do Kamionny, drugi zaś od Kamionny do granicy województwa wielkopolskiego, czyli do Sterek. Razem to ok. 14 km drogi. Wykonanie projektów będzie kosztować ponad 1 mln zł.
- Trwają prace projektowe dotyczące rozbudowy DK24 na odcinku Rozbitek – Kamionna i Kamionna – granica województwa – potwierdza Alina Cieślak.
Wykonaniem dokumentacji projektowej dotyczącej rozbudowy DK24 na tych odcinkach zajmuje się Pracownia Projektowa MOST Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa. GDDKiA zapłaci za to nieco ponad 1 mln zł.
Dotarliśmy do wytycznych GDDKiA w kwestii przygotowania dokumentacji projektowych dla tych odcinków drogi. Na wysokości Mechnacza przebudowane ma zostać skrzyżowanie, by zlikwidować niebezpieczny zjazd do żwirowni. Na wysokości Prusimia także ma zostać zlikwidowany zjazd do żwirowni, a dwa skrzyżowania, które są obecnie oddalone od siebie o 170 metrów, mają zostać połączone w jedno. Przebudowane ma zostać skrzyżowanie na wysokości Skrzydlewa. Wzdłuż całej drogi ma powstać ścieżka rowerowa (od Rozbitka do Gorzynia po prawej stronie drogi, a od Gorzynia do Sterek po lewej stronie drogi), a w obrębie skrzyżowań także chodniki. Ścieżka rowerowa ma być oświetlona w obrębie obszarów zabudowanych.
- Najwcześniej w 2022 roku planujemy ogłoszenie przetargów na budowę ścieżek wzdłuż DK24 na odcinkach Rozbitek – Kamionna i Kamionna – granica województwa. Termin realizacji ścieżek może ulec opóźnieniu ponieważ jest on uzależniony od uzyskania decyzji administracyjnych oraz zagwarantowania finansowania – zaznacza Alina Cieślak.
Przypomnijmy, że na tym odcinku DK24 planowana jest także budowa obwodnicy Kamionny. Wskazywane są dwa jej warianty: północny (po prawej stronie Kamionny jadąc od Poznania w kierunku Międzychodu) lub południowy (po lewej stronie Kamionny jadąc od Poznania w kierunku Międzychodu). Ten pierwszy wydaje się bardziej korzystny z uwagi na ukształtowanie terenu.
Aż się prosi wykonanie połączeń planowanych traktów rowerowych z Sierakowem, czy Międzychodem...
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?