Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kamionna. 120-metrowy most nad Kamionką, ronda lub skrzyżowania skanalizowane i obiekty mostowe nad lub pod drogą - to założenia obwodnicy

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Wizualizacja mostu nad rzeką Kamionką.
Wizualizacja mostu nad rzeką Kamionką. SMP Projektanci Sp. z o.o. Sp. k.
120-metrowy most nad rzeką Kamionką, ronda lub skrzyżowania skanalizowane i obiekty mostowe nad lub pod drogą – to założenia budowy obwodnicy Kamionny w ciągu drogi krajowej nr 24. Budowa ma ruszyć w 2025 roku.

W piątek 4 lutego odbyło się spotkanie informacyjne z mieszkańcami Kamionny w sprawie określenia przebiegu planowanej obwodnicy Kamionny. Niestety przez pandemię koronawirusa tylko w wersji on-line, ale mimo to wzięło w nim udział około 50 mieszkańców wsi, a także przedstawiciele inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu i projektanci nowego rozwiązania komunikacyjnego z firmy SMP Projektanci.

Projektanci wskazują ostatecznie na dwa warianty budowy obwodnicy Kamionny. Oba znajdują się po północnej stronie wsi, gdzie znajduje się obszar chronionego krajobrazu „Międzychód” oraz gdzie przebiega rurociąg PERN. Wykluczono południową stronę wsi, gdzie znajduje się Park Krajobrazowy Dolina Kamionki, a także obszar Natura 2000 – obszar siedliskowy Dolina Kamionki. W zależności od wyboru ostatecznej koncepcji przebiegu obwodnicy, nowa droga ma mieć 3,4 – 3,5 km długości.

Obwodnica Kamionny - dwa warianty i wiele rozwiązań

Jej budowa będzie o tyle trudna i skomplikowana, że na tym terenie występują bardzo duże różnice w wysokości terenu, sięgające nawet 40 metrów. Bez względu na ostateczny wybór wariantu wiadomo, że nad rzeką Kamionką będzie musiał zostać wybudowany most, który według wstępnych założeń ma mieć nawet 120 metrów długości.

Obwodnica Kamionny w ciągi DK24
Wizualizacja mostu nad rzeką Kamionką.SMP Projektanci Sp. z o.o. Sp. k.

Jadąc od strony Gorzowa Wielkopolskiego, nowa droga miałaby zaczynać się w najwyższym punkcie terenu przed Kamionną – w zależności od wariantu – rondem, albo skrzyżowaniem skanalizowanym, albo powstanie też tam dodatkowa droga wzdłuż DK24 aż do skrzyżowania z drogą powiatową Międzychód – Skrzydlewo, którędy mieszkańcy Kamionny mogliby wjeżdżać na drogę krajową.

Obwodnica Kamionny w ciągi DK24
Wizualizacja ronda od strony Gorzowa Wlkp.SMP Projektanci Sp. z o.o. Sp. k.

Od strony Poznania obwodnica również miałaby zaczynać się albo rondem, albo też skrzyżowaniem skanalizowanym.

Obwodnica Kamionny w ciągi DK24
Wizualizacja ronda od strony Poznania.SMP Projektanci Sp. z o.o. Sp. k.

Jadąc od strony Gorzowa Wielkopolskiego, nowa obwodnica będzie przecinała się z kilkoma drogami. W przypadku drogi gruntowej prowadzącej do Wiktorowa, miałby powstać obiekt mostowy pod obwodnicą, by skrzyżowanie było bezkolizyjne, co jest niezmiernie ważne przede wszystkim dla rolników dojeżdżających do swoich pól. W przypadku skrzyżowania z gruntową drogą powiatową 1721P prowadzącą do Kolna (ulica Wiśniowa w Kamionnie), obiekt mostowy miałby powstać nad obwodnicą i łączyć się także z ulicą Polną w formie drogi wewnętrznej, albo też most miałoby zastąpić skrzyżowanie skanalizowane.

Obwodnica Kamionny w ciągi DK24
Wizualizacja skrzyżowania obwodnicy z drogą powiatową do Kolna w formie mostu.SMP Projektanci Sp. z o.o. Sp. k.

Natomiast w przypadku skrzyżowania z drogą gminną nr 229516P (ulica Górna w kierunku Kamionny - Folwark) obiekt mostowy miałby powstać pod obwodnicą, ale wówczas tylko dla pieszych i rowerów, a wzdłuż obwodnicy miałaby powstać droga, która ruch z północnej strony obwodnicy, włączałaby do ronda rozpoczynającego nową drogę od strony Poznania. Albo też obiekt mostowy miałby powstać nad obwodnicą, ale wtedy już bez budowy dodatkowej drogi prowadzącej do ronda.

Jak zapewniali projektanci, możliwe są realizacje obu wariantów przebiegu drogi, ale też łączenie poszczególnych rozwiązań pomiędzy wariantami (głównie rodzajów skrzyżowań). Wyjaśniali też, czego najbardziej obawiali się mieszkańcy wsi, że nowa droga i system dróg zbiorczych i wewnętrznych, który powstanie, będzie umożliwiał dojazd do wszystkich działek w okolicy.

Obwodnica Kamionny - można składać uwagi

Do 18 lutego mieszkańcy mogą przesyłać projektantom ankiety, ze swoimi uwagami (dostępne na stronie smp.poznan.pl/dk24-kamionna).

OBWODNICA KAMIONNY - ANKIETY DLA MIESZKAŃCÓW >

O tym, który wariant i które ostatecznie rozwiązania zostaną wybrane do realizacji, mają zadecydować dalsze analizy, na które oprócz czynnika społecznego, mają też wpływać czynniki środowiskowe, techniczne i ekonomiczne.

Do marca 2022 roku ma być gotowa analiza prognoz ruchu. Do sierpnia 2022 ma być już zakończona inwentaryzacja przyrodnicza oraz dokumentacja projektowa. Lada dzień rozpoczną się też badania geologiczne. Na początku 2023 roku ma być uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Realizację prac planuje się na 2025 i 2026 rok.

Obwodnica Kamionny - co ze ścieżką rowerową wzdłuż DK24?



Warto dodać, że równolegle do tej inwestycji GDDKiA planuje wykonać remont nawierzchni DK 24 od Kwilcza do granicy województwa wielkopolskiego w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego oraz wybudować na całym odcinku DK24 od Pniew do granicy województwa ścieżkę rowerową. Nie wiadomo jeszcze, jak ścieżka miałaby przebiegać przez Kamionnę – czy wzdłuż nowej obwodnicy, czy może przez centrum wsi w śladzie obecnego przebiegu DK24.

Budowa obwodnicy ma być realizowana z rządowego programu budowy 100 obwodnic w kraju do 2030 roku. Wśród nich znalazło się osiem wielkopolskich miast i wsi, w tym właśnie Kamionna.
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto