O tym, że budowa obwodnicy Kamionny to rzecz konieczna, nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać. Mówi się o tym od wielu lat. Dziś bowiem ruchliwa droga tranzytowa nr 24 przecina miejscowość niemalże na pół i rozdziela ją na tak zwaną „Kamionnę górną” i „Kamionnę dolną”. I mimo, że dla bezpieczeństwa mieszkańców tranzyt trzeba wyprowadzić poza wieś, to problemem był ciągle brak środków finansowych. Kilka miesięcy temu rząd ogłosił program budowy 100 obwodnic w kraju do 2030 roku. Wśród nich znalazło się osiem wielkopolskich miast i wsi, w tym w końcu budowa obwodnicy Kamionny.
Obwodnica Kamionny - jednak po stronie północnej
Pięć miesięcy temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu zaprezentowała swoje dotychczasowe prace w tym zakresie mieszkańcom. Do tego czasu rozpatrywano bowiem dwie alternatywy. Jedna to poprowadzenie nowej drogi po południowej stronie miejscowości, a druga to budowa arterii po stronie północnej. Ta druga od początku była bardziej realna z uwagi na zlokalizowany na południu Park Krajobrazowy Dolina Kamionki i Obszar Natura 2000. Północna część wsi, w zasadzie mniej zabudowana, jest natomiast okrążona przez gazociąg PERN. GDDKiA wskazała mieszkańcom trzy warianty poprowadzenia nowej drogi z zastrzeżeniem, że to tylko wstępna koncepcja i wszystkie trzy lokalizowane są w korytarzu północnym. W zależności od wyboru ostatecznego wariantu drogi, ma ona mieć długość od 2,6 do 3 kilometrów. Wzdłuż niej mają powstać dodatkowe jezdnie powiązane z drogami publicznymi, które pozwolą też m.in. na dojazdy do pół uprawnych i nieruchomości. Wiadomo, że droga ma się rozpoczynać rondem – jadąc od Międzychodu – w obniżeniu terenu przy pierwszych zabudowaniach wsi Kamionna. Kończyć ma się również rondem – na wysokości wzniesienia i zakrętu tuż za tablicą informującą o końcu miejscowości. Musi też „przejść” przez Dolinę Kamionki, a więc konieczne będzie wybudowanie mostu lub przepustu. Wiadomo także, że droga będzie musiała krzyżować się z gruntowymi drogami gminnymi oraz z gruntową drogą powiatową łączącą Kamionnę z Kolnem. Według zapowiedzi GDDKiA, również w tych miejscach powinny zostać wybudowane ronda. Różnica terenu na przebiegu projektowanej drogi wynosi prawie 40 metrów, a więc część obwodnicy być może będzie mogła zostać poprowadzona w wykopach.
Poza tym jest wiele niewiadomych i wiele wątpliwości po stronie mieszkańców Kamionny, którzy obawiają się m.in. utrudnionego dojazdu do swoich pól, które w dużej części mają właśnie zlokalizowane po północnej stronie wsi. Niektórzy mówią wręcz o tym, że budowa obwodnicy zniszczy ich gospodarstwa.
Obwodnica Kamionny - jest umowa na przygotowanie dokumentacji
Pod koniec sierpnia GDDKiA podpisała umowę na opracowanie projektowe drogi. Za ponad 891 tys. zł przygotuje je firma SMP Projektanci.
- Zadanie polega na opracowaniu dokumentacji określającej przebieg obwodnicy miejscowości Kamionna w ciągu DK24 w stopniu szczegółowości pozwalającym na uzyskanie przez GDDKiA decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wykonawca na realizację przedmiotu zamówienia ma 38 miesięcy – wyjaśnia Marcin Kucharczak, zastępca naczelnika wydziału zamówień publicznych GDDKiA w Poznaniu. - Dotychczas została wykonana inwentaryzacja przyrodnicza. Kolejnym etapem, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie ogłoszenie przetargu na realizację w formule projektuj i buduj – dodaje.
Przetarg na projekt i budowę ma być ogłoszony w drugiej połowie 2023 roku, a w 2024 GDDKiA chce złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Realizację prac planuje się na 2025 i 2026 rok.
Warto dodać, że równolegle do tej inwestycji GDDKiA planuje wykonać remont nawierzchni DK 24 od Kwilcza do granicy województwa oraz wybudować na całym odcinku DK24 od Pniew do granicy województwa ścieżkę rowerową.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?