Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kamionna. Wszystko wskazuje na to, że planowana obwodnica Kamionny będzie przebiegała po północnej stronie miejscowości

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Wszystko wskazuje na to, że planowana obwodnica Kamionny będzie przebiegała po północnej stronie miejscowości. Ma powstać, by wyprowadzić ruch tranzytowy poza wieś.
Wszystko wskazuje na to, że planowana obwodnica Kamionny będzie przebiegała po północnej stronie miejscowości. Ma powstać, by wyprowadzić ruch tranzytowy poza wieś. Krzysztof Sobkowski
Wszystko wskazuje na to, że planowana obwodnica Kamionny będzie przebiegała po północnej stronie miejscowości. Taki wariant przynajmniej póki co proponuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu.

O tym, że budowa obwodnicy Kamionny to rzecz konieczna, nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać. Mówi się o tym od wielu lat. Dziś bowiem ruchliwa droga tranzytowa nr 24 przecina miejscowość niemalże na pół i rozdziela ją na tak zwaną „Kamionnę górną” i „Kamionnę dolną”. I mimo, że dla bezpieczeństwa mieszkańców tranzyt trzeba wyprowadzić poza wieś, to problemem był ciągle brak środków finansowych. Kilka miesięcy temu rząd ogłosił program budowy 100 obwodnic w kraju do 2030 roku. Wśród nich znalazło się osiem wielkopolskich miast i wsi, w tym w końcu budowa obwodnicy Kamionny.

Trwa odbudowa dawnego kościoła ewangelickiego w Sierakowie. Wkrótce będzie gotowa wieża południowa budynku (zdjęcia z 19 i 29 kwietnia 2021 roku).

Sieraków. Trwa odbudowa dawnego kościoła ewangelickiego. Wkr...

W środę 28 kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu zaprezentowała swoje dotychczasowe prace w tym zakresie mieszkańcom. Do tej pory rozpatrywano dwie alternatywy. Jedna to poprowadzenie nowej drogi po południowej stronie miejscowości, a druga to budowa arterii po stronie północnej. Ta druga od początku była bardziej realna z uwagi na zlokalizowany na południu Park Krajobrazowy Dolina Kamionki i Obszar Natura 2000. Północna część wsi, w zasadzie mniej zabudowana, jest natomiast okrążona przez gazociąg PERN. GDDKiA wskazała mieszkańcom trzy warianty poprowadzenia nowej drogi z zastrzeżeniem, że to tylko wstępna koncepcja. Wszystkie trzy lokalizowane są w korytarzu północnym.

Według założeń GDDKiA, w drugim kwartale 2021 roku ma już zostać ogłoszony przetarg, który wyłoni wykonawcę opracowań projektowych nowej drogi. Wtedy też planowe są konsultacje społeczne z mieszkańcami. W 2013 roku GDDKiA zamierza złożyć wniosek o wydanie decyzji o wydanie decyzji środowiskowej. Na drugiej połowie 2023 roku ma zostać ogłoszony przetarg na realizację inwestycji w systemie projektuj i wybuduj, a w 2024 GDDKiA chce złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę. Realizację prac planuje się na 2025 i 2026 rok.

Parkingi na terenie ośrodka wypoczynkowego w Mierzynie mają stać się parkingami płatnymi.

Gmina Międzychód. Parkingi na terenie ośrodka wypoczynkowego...

W zależności od wyboru ostatecznego wariantu drogi, ma ona mieć długość od 2,6 do 3 kilometrów. Wzdłuż niej mają powstać dodatkowe jezdnie powiązane z drogami publicznymi, które pozwolą też m.in. na dojazdy do pół uprawnych i nieruchomości. Wiadomo, że droga ma się rozpoczynać rondem – jadąc od Międzychodu – w obniżeniu terenu przy pierwszych zabudowaniach wsi Kamionna. Kończyć ma się również rondem – na wysokości wzniesienia i zakrętu tuż za tablicą informującą o końcu miejscowości. Musi też „przejść” przez Dolinę Kamionki, a więc konieczne będzie wybudowanie mostu lub przepustu. Wiadomo także, że droga będzie musiała krzyżować się z gruntowymi drogami gminnymi oraz z gruntową drogą powiatową łączącą Kamionnę z Kolnem. Według zapowiedzi GDDKiA, również w tych miejscach powinny zostać wybudowane ronda. Różnica terenu na przebiegu projektowanej drogi wynosi prawie 40 metrów, a więc część obwodnicy być może będzie mogła zostać poprowadzona w wykopach. Poza tym jest wiele niewiadomych i wiele wątpliwości po stronie mieszkańców Kamionny.

Mieszkańcy obawiają się m.in. utrudnionego dojazdu do swoich pól, które w dużej części mają właśnie zlokalizowane po północnej stronie wsi. Niektórzy mówią wręcz o tym, że budowa obwodnicy zniszczy ich gospodarstwa. Dopytywali też o ochronę przed hałasem i zwracali uwagę na to, że GDDKiA w zasadzie nie daje im wyboru wskazując tylko na północne warianty przebiegu nowej drogi. Dopytywali też o zasady wypłaty odszkodowań za grunty, na których poprowadzona zostanie droga.

Przedszkolaki z Przedszkola nr 4 w Międzychodzie posadziły na przedszkolnym podwórku dwa klony - "Teodora" i "Bogdana" (29.04.2021).

Międzychód. Przedszkolaki z Przedszkola nr 4 w Międzychodzie...

Przedstawiciele GDDKiA tłumaczyli, że wzdłuż obwodnicy będą musiały powstać także dodatkowe drogi, które pozwolą na skomunikowanie pól, a jeśli warunki terenowe na to pozwolą, to będzie można rozważyć także przejazdy gospodarcze pod obwodnicą, czy też przejścia podziemne dla pieszych. Wyjaśniali również, że możliwe będzie wybudowanie ekranów dźwiękoszczelnych w newralgicznych miejscach, ale te ewentualne miejsca wskaże dopiero analiza akustyczna przeprowadzana na etapie wydawania decyzji środowiskowej. Co do wyplaty odszkodowań, to wyjaśniali, że decyzję o wysokości odszkodowania wydaje wojewoda w oparciu o operat szacunkowy opracowany przez uprawnionego rzeczoznawcę.

Wielokrotnie podkreślano jednak, że to dopiero początek planowania budowy obwodnicy Kamionny. Kolejne spotkanie z przedstawicielami GDDiA ma się odbyć w Kamionnie pod koniec roku.

W Sierakowie trwa budowa przejścia podziemnego pod ulicą Poznańską, które ma połączyć zaplecze parkingowe oraz ośrodki wypoczynkowe z plażą miejską nad Jeziorem Jaroszewskim (28 i 29 kwietnia 2021).

Sieraków. Trwa budowa przejścia podziemnego pod ulicą Poznań...

Warto też dodać, że równolegle do tej inwestycji GDDKiA planuje wykonać remont nawierzchni DK 24 od Kwilcza do granicy województwa oraz wybudować na całym odcinku DK24 od Pniew do granicy województwa ścieżkę rowerową. Niedawno też władze lubuskiej gminy Przytoczna rozpoczęły działania, by ścieżka rowerowa od tzw. Sterek była budowana dalej na terenie gminy Przytoczna. Władze powiatu międzychodzkiego mają natomiast koncepcję wybudowania ścieżki rowerowej łączącej Międzychód – przez Dzięcielin – z „krajówką”.

Program budowy 100 obwodnic w kraju w latach 2020 - 2030 zakłada wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast i wiosek, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawę przepustowości sieci drogowej. Planowane przedsięwzięcia mają być realizowane dla dróg krajowych. Według rządowych założeń, w ramach programu powstanie 100 obwodnic w kraju o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Koszt realizacji programu został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowy mają być finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Wszystko wskazuje na to, że planowana obwodnica Kamionny będzie przebiegała po północnej stronie miejscowości. Ma powstać, by wyprowadzić ruch tranzytowy poza wieś.

Kamionna. Wszystko wskazuje na to, że planowana obwodnica Ka...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto