Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy dokończenie budowy nowego mostu przez rzekę Wartę w Międzychodzie, czyli… rozbiórka starej przeprawy?

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Kiedy dokończenie budowy nowego mostu przez rzekę Wartę w Międzychodzie, czyli… rozbiórka starej przeprawy? (31.01.2020).
Kiedy dokończenie budowy nowego mostu przez rzekę Wartę w Międzychodzie, czyli… rozbiórka starej przeprawy? (31.01.2020). WZDW, Krzysztof Sobkowski, Jakub Zachciał
Od kilku miesięcy mieszkańcy Międzychodu mogą się cieszyć z przejazdu nowym mostem przez rzekę Wartę. Budowa przeprawy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 160 warta prawie 27 mln zł nie była jednak zadaniem łatwym. Wybrany w przetargu wykonawca nie wykazywał postępów i nie dochował terminów umownych, więc nie dokończył prac. Konieczne było ogłoszenie kolejnego przetargu na dokończenie robót, co wydłużyło realizację inwestycji w czasie. Nowym mostem kierowcy mogą jeździć od połowy 2019 roku. Nadal nie został rozebrany jednak stary most, który w tej chwili jest nieczynny. Kiedy zarządca budowli, czyli Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, zamierza to zrobić?

- Jesteśmy w trakcie procedury przetargowej na rozbiórkę mostu w Międzychodzie. W związku z tym, że pierwszy przetarg został unieważniony, w przyszłym tygodniu planujemy ogłosić nowe postępowanie przetargowe – tłumaczy Kinga Hedrych, zastępca WZDW w Poznaniu.

Chętne do rozebrania mostu były trzy firmy. W trakcie procedury WZDW jednak zmienił treść dokumentu pod nazwą Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia. Chodziło m.in. o konieczność składania ofert na zmienionym formularzu ofertowym. Wszystkie firmy natomiast złożyły swoje oferty na formularzu przed zmianami. Ponadto zamawiający popełnił błąd w kryteriach niezbędnych do zawarcia umowy, więc cały przetarg musiał zostać unieważniony i będzie powtórzony.

Według urzędników, kosztorysowa wartość zadania to 4,7 mln złotych. W jaki sposób stary most w Międzychodzie zostanie rozebrany?

- Technologia rozbiórki starego mostu leży w gestii wykonawcy robót – mówi Kinga Hedrych.

Most powinien więc zostać rozebrany w 2020 roku. Należy też sądzić, że do tego czasu zwężone będzie koryto rzeki Warty przy międzychodzkich mostach, co jest z kolei utrapieniem dla wodniaków oraz dla samych drogowców, bowiem na rzecz WZDW za każdy dzień zajmowania koryta rzeki, będą naliczane opłaty przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. Jakiego rzędu są to wydatki?

- Opłaty za zajęcie koryta rzeki będą naliczane dopiero po zakończeniu całej inwestycji – wyjaśnia Kinga Hedrych.

Most na rzece Warcie, który ma zostać rozebrany, służył mieszkańcom od 1959 roku. Rozbiórka jest konieczna ze względu na wynikający z wieloletniej eksploatacji zły stan techniczny obiektu. Nowy most ma długości 760 metrów. Zadanie jest realizowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość projektu wyniesie 26,9 mln zł, z czego 16,8 mln zł to udział środków z UE.

Z jednej strony – traktowany przez lata po macoszemu przez władze wojewódzkie powiat międzychodzki – zyskał inwestycję drogową o dużej wartości, ale z drugiej strony WZDW informuje, że – na chwilę obecną – rozbiórka mostu w Międzychodzie jest jedynym zadaniem samorządu wojewódzkiego ujętym w planie do realizacji na 2020 rok na terenie powiatu międzychodzkiego. A na budowę nowego mostu oczekują jeszcze mieszkańcy Sierakowa. Tam także stan techniczny mostu nie jest najlepszy...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto