Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Którędy ma przebiegać zapowiadana obwodnica Kamionny? "Jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnym przebiegu" - tłumaczy GDDKiA

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Którędy ma przebiegać zapowiadana obwodnica Kamionny? "Jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnym przebiegu" - tłumaczy GDDKiA.
Którędy ma przebiegać zapowiadana obwodnica Kamionny? "Jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnym przebiegu" - tłumaczy GDDKiA. Starostwo Powiatowe w Międzychodzie
Rząd Prawa i Sprawiedliwości ogłosił program budowy 100 obwodnic w kraju w latach 2020 - 2030. Wśród nich planowana jest budowa obwodnicy Kamionny. Którędy ma przebiegać? Tego póki co nie wiadomo.

Temat budowy obwodnicy Kamionny w ciągu drogi krajowej nr 24 nie jest tematem nowym. Już wiele lat temu w dokumentach planistycznych województwa wielkopolskiego zapisano, że dla Kamionny powinna powstać droga obwodowa, która wyprowadzi ruch tranzytowy poza wieś. Po tym, jak rząd PiS ogłosił program budowy 100 obwodnic w kraju do 2030 roku, zapytaliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu o to, którędy nowa obwodnica ma zostać poprowadzona.

- Jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretnym przebiegu, ponieważ od 14 lutego do 20 marca trwają konsultacje społeczne dotyczące projektu programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030 – informuje Anna Cieślik z GDDKiA w Poznaniu. - Sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji zostanie zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury w terminie 30 dni od zakończenia konsultacji – dodaje.

Z nieoficjalnych informacji, do których udało nam się dotrzeć wynika, że wskazywane są dwa warianty przebiegu obwodnicy – północny (po prawej stronie Kamionny jadąc od Poznania w kierunku Międzychodu) lub południowy (po lewej stronie Kamionny jadąc od Poznania w kierunku Międzychodu). Ten pierwszy wydaje się bardziej korzystny z uwagi na ukształtowanie terenu, choć oba warianty będą trudne technicznie, a co za tym idzie kosztowne. Trzeba bowiem nie tylko poprowadzić drogę w trudnych warunkach terenowych przez dolinę rzeki Kamionki, ale i wybudować nową przeprawę przez nią. Wszystko w obszarze chronionym Natura 2000.
Nie zmienia to jednak faktu, że na obwodnicę od lat czekają mieszkańcy wsi, bowiem teraz ruch tranzytowy drogą krajową 24 rozcina wieś na dwie części nazywane nawet potocznie „Kamionną dolną” i „Kamionną górną”.

Zaraz po tym, jak ogłoszono program, rozmawialiśmy o jego założeniach z mieszkańcami Kamionny. Co nam powiedzieli?

- A daj Pan spokój. Ta droga już dawno powinna być zrobiona, ale nikt tego nie zrobi, bo kosztowałoby to miliony złotych. Autostrad w tym kraju skończyć nie mogą, a dla wiosek będą obwodnice budować? - mówi nam jeden z mieszkańców wsi.

Program budowy 100 obwodnic w kraju w latach 2020 - 2030 zakłada wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast i wiosek, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawę przepustowości sieci drogowej. Planowane przedsięwzięcia mają być realizowane dla dróg krajowych. Według rządowych założeń, w ramach programu powstanie 100 obwodnic w kraju o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Koszt realizacji programu został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowy mają być finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto