Jeśli wyniki badań okażą się pomyślne, będzie to podstawą do wpisania remontu tych linii w Plan Transportowy Województwa Wielkopolskiego. Nieoficjalnie już wiadomo, że wyniki badań są pomyślne. Mieszkańcy mieli wypełnić ok. 6 tys. ankiet, co jest rekordowym wynikiem. W innych regionach Polski podobne badania nie cieszyły się aż takim zainteresowaniem. Przy tym około 90 proc. wypełnionych ankiet ma być pozytywnych.
Działania w sprawie tych linii podjęły już także PKP PLK S.A., które rozważają umieszczenie remontu linii 363 i 368 na liście potencjalnych inwestycji w ramach nowego budżetu unijnego w latach 2021 - 2027.
Zbigniew Wolny z PKP PLK, w rozmowie z portalem Rynek Kolejowy, powiedział:
- W toku przygotowania listy potencjalnych inwestycji kolejowych dla perspektywy po roku 2020, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zgłosił, że prowadzane są analizy potencjalnej wielkości przewozów na połączeniach kolejowych z Rokietnicy i Szamotuł do Międzychodu. Urząd Marszałkowski zgłosił je jako potencjalne projekty inwestycyjne. Są one objęte analizami na potrzeby przygotowania projektów dla Nowej Perspektywy w Spółce. Ostateczna lista projektów będzie również uwarunkowana dostępnością środków finansowych, w tym finalnymi uzgodnieniami z organizatorem transportu - Urzędem Marszałkowskim oraz możliwościami w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Decydujące będą także wyniki dotyczące prognoz potencjalnych wielkości przewozów zleconych przez Urząd Marszałkowski.
To ważna informacja dla naszego regionu. Teraz trzeba poczekać do 23 sierpnia na oficjalny raport z badań ankietowych. Jeśli rzeczywiście okaże się, że mieszkańcy chcą kolei, to otworzy to drogę do wpisania tego zadania w Plan Transportowy Województwa Wielkopolskiego i potem wykonania studium wykonalności tego zadania. Następnie trzeba będzie wykonać dokumentację techniczną i znaleźć pieniądze na remont, w tym właśnie unijne. Według szacunków, może to kosztować od 200 do nawet 300 mln zł.
Na marginesie tego tematu warto przypomnieć, że kilka tygodni temu wojewoda wielkopolski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji remontowanej linii kolejowej E59 Poznań Główny - Szczecin Dąbie. W tej decyzji wojewoda zaznaczył, że zgodnie ze stanowiskiem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., pod względem technicznym będzie istniała możliwość włączenia w przyszłości linii kolejowej nr 368 relacji Szamotuły - Międzychód do zmodernizowanej linii kolejowej E59. Istniało bowiem zagrożenie, że po remoncie magistrali takiej możliwości technicznej nie będzie. Sprawą do wyjaśnienia jest jeszcze możliwość ewentualnego włączenia do magistrali linii kolejowej nr 363 relacji Gorzów Wielkopolski - Międzychód - Rokietnica. Tu brakuje oficjalnego stanowiska PKP PLK S.A., choć nieoficjalnie kolejarze przyznają, że taka możliwość w przyszłości również będzie.
Groźny pożar sklepu AGD w Sulęcinie (film Czytelnika)
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?