Krzysztof Sobkowski
Międzychodzianin zamienił pracę w dyskoncie na miłość do rowerów i teraz otwiera swój własny sklep oraz serwis… rowerowy. Od 2016 roku Paweł Borowiak ścigał się na rowerach w zawodach MTB. Archiwum Pawła Borowiaka
Paweł Borowiak to międzychodzianin, miłośnik jazdy na rowerze. Sam przejechał na dwóch kołach już tysiące kilometrów – zarówno turystycznie, jak i na wyścigi. Znany jest też z tego, że… naprawia rowery mieszkańców całego powiatu międzychodzkiego. Teraz otwiera swój własny sklep – oczywiście rowerowy. „Rowernica” będzie mieściła się nie gdzie indziej, jak w kultowym dla międzychodzkich rowerzystów miejscu, czyli w dawnym sklepie spożywczym „Hero” przy ulicy 17 Stycznia 44.

Na rowerach od dziecka, czyli kiedy to się zaczęło...

Paweł Borowiak to mieszkaniec Międzychodu. Przez wiele lat pracował w jednym z lokalnych dyskontów. Pracę przeplatał z życiem rodzinnym i… miłością do rowerów, która właśnie zmienia się w sposób na życie.

- W zasadzie to nie wiem, kiedy to się zaczęło. Rowerem jeździłem od dziecka, pewnie jak każdy. Nic specjalnego w tym nie było – mówi Paweł Borowiak.

Rowerowa wyprawa przez Ukrainę i Mołdawię okazała się przełomem

Przełomem okazał się rok 2009 i 2010, kiedy to kolega namówił go na wyprawy rowerowe z sakwami, czyli z rowerowymi torbami mocowanymi do bagażnika, pod siodełkiem, na ramie, czy kierownicy. Pozwalają na zapakowanie całego wyposażenia i ekwipunku niezbędnego podczas rowerowej wyprawy.

- Kolega mnie na to namówił, choć początkowo nie mieściło mi się to zupełnie w głowie. Zaczynaliśmy jeździć po trasach do 100 kilometrów po najbliższej okolicy. Pamiętam, że w pierwszą swoją dłuższą trasę pojechałem z Międzychodu do Łagowa i Lubniewic. Tam się przespałem i wróciłem do domu – wspomina Paweł.

Potem pojawiły się jeszcze większe wyprawy. Najdłuższa – póki co – była wyprawa do Odessy.

- Do Odessy pojechaliśmy pociągiem, z rowerami. Stamtąd wracaliśmy przez Ukrainę i Mołdawię do Polski, do Przemyśla. Z Przemyśla do Międzychodu już znowu pociągiem. To było coś pięknego, niezapomnianego. Z tej wyprawy utkwiło mi w głowie spostrzeżenie, że prawdą jest to, iż czym kraj biedniejszy, tym ludzie bardziej gościnni. Po drodze przez Mołdawię zatrzymaliśmy się w jakiejś małej miejscowości, by przenocować. Zapytaliśmy właścicielkę jedynego sklepu w tej miejscowości, czy możemy rozbić namiot przy sklepie. Kategorycznie się nie zgodziła i zaprosiła nas do swojego domu, byśmy przenocowali – opowiada międzychodzianin.

Pawła Borowiaka wyścigi MTB, czyli... adrenalina

W 2015 roku Paweł kupił swój kolejny rower – tym razem górski – i ruszył na dukty Puszczy Noteckiej. Nie umknęło to uwadze prezesa Klubu Sportowego MTB Międzychód Team Bike – Arkadiusza Marciniaka, który sprawił, że od 2016 roku Paweł Borowiak zaczął się ścigać na zawodach MTB.

- W 2019 roku pracowałem z trenerem rowerowym i to był mój najlepszy sezon w życiu – przyznaje Paweł Borowiak.

W tym czasie międzychodzianin zaczął regularnie odnosić sukcesy w Zachodniej Lidze MTB. W każdym niemal starcie był jednym z zawodników, którzy stawali na podium. Dziś wspomina to z sentymentem i planuje… wrócić do formy.

- Rowery rowerami, wyścigi wyścigami, ale musiałem też pracować zawodowo i zająć się rodziną, która jest najważniejsza. Ściganie się więc odpuściłem, choć nie ukrywam, że cały czas myślę o tym, by wrócić. Adrenalina robi swoje – mówi Paweł Borowiak.

Paweł Borowiak - spec od rowerów mieszkańców powiatu międzychodzkiego

Dziś Paweł Borowiak jest jednym z tych ludzi w Międzychodzie, do drzwi którego puka się, kiedy mieszkańcy potrzebują naprawić swój rower, a nie do końca wiedzą jak to zrobić, albo po prostu nie mają na to czasu.

- Naprawianie rowerów wzięło się tak naprawdę z przypadku. Swoje rowery zawsze naprawiałem sam. Potem poprosił mnie o to jeden kolega, kolega kolegi, znajomy i tak się rozeszło. Początkowo serwisowałem sprzęty w piwnicy swojego domu przy ul. Powstańców Wielkopolskich 6A, ale kiedy zaczęło brakować miejsca, przeniosłem się do rodziców na ulicę 17 Stycznia 111 i założyłem działalność gospodarczą. Ciągle okazywało się jednak, że to za mało, bo chętnych było z każdym miesiącem coraz więcej – wspomina mieszkaniec Międzychodu.

"Rowernica" przy ulicy 17 Stycznia 44, czyli w dawnym markecie "Hero"

Marzeniem Pawła zawsze było otwarcie własnego sklepu z rowerami i serwisem. W końcu podjął decyzję, że spróbuje. Otwarcie nowego sklepu w Międzychodzie, który Paweł nazwał „Rowernica” zaplanowano na 11 marca na godzinę 9. Sklep mieści się przy ulicy 17 Stycznia 44 w dawnym sklepie spożywczym „Hero”. To dla międzychodzkich rowerzystów kultowe miejsce. Sam właściciel sklepu był zapalonym rowerzystą, nie wspominając już o załodze.

- Poza tym ja od dziecka chodziłem do „Hero” na oranżadę, a lokal od kilku lat stoi pusty, więc decyzja była naturalna – zaznacza.

W „Rowernicy” będzie można kupić rowery, akcesoria. Będzie też działał serwis.

- W Międzychodzie jest naprawdę mnóstwo rowerzystów. Ludzie potrzebują serwisu dla swoich sprzętów i wierzę także, że potrzebują rowerów. Ja każdy rower, który serwisuję, tak naprawdę przygotowuję tak, jakbym go szykował dla siebie, by dobrze mi się nim jeździło. To będzie moim wyróżnikiem na rynku – zapowiada Paweł Borowiak.

Kraina Stu Jezior to raj dla rowerzystów, ale... czas na infrastrukturę

- Poza tym nasz teren to naprawdę raj dla rowerzystów. My może tego nie doceniamy, ale koledzy z okolic już tak. Mieszkańcy dużych miast mogą o tym tylko pomarzyć. Chyba, że przyjadą do nas. Musimy jednak zadbać o infrastrukturę dla rowerzystów, bo ciągle to u nas kuleje – dodaje.

Zorza polarna widziana w Krainie Stu Jezior. Niezwykłe zjawisko na zdjęciach mieszkańców powiatu międzychodzkiego (27.02.2023).

Zorza polarna widziana w Krainie Stu Jezior. Niezwykłe zjawi...