Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich zleca ekspertyzę mostu, w efekcie której może być ograniczona jego nośność, albo wprowadzony ruch jednokierunkowy. Miastu grozi paraliż?

Most na rzece Warcie w Międzychodzie jest w złym stanie technicznym. To właśnie dlatego od kilku miesięcy obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę. Na jego remont – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich – nie ma pieniędzy. Zlecona została więc ekspertyza, która ma dać odpowiedź na pytanie – co dalej? Most przecieka na dylatacjach. Nieoficjalnie mówi się więc o ograniczeniu nośności, albo nawet wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego. Jeśli do tego dojdzie, to miasto czekają co najmniej ogromne utrudnienia komunikacyjne. Wykonanie ekspertyzy to jednak dopiero początek drogi przez mękę. W jakimkolwiek zakresie remont się nie odbędzie, to potrzeba na niego pieniędzy. A w tym przypadku liczone są one w milionach.



Międzychodzki most na rzece Warcie to obiekt strunobetonowy. Remontu nie może doczekać się już dobrych kilka lat. Według założeń miał być remontowany rok po tym, jak przebudowano most nad zalewem Warty. Założenia jednak sukcesywnie odkładano na dalszy plan.

ZOBACZCIE TAKŻE >>> Wybieraliście "Super Dziurę w powiecie 2012"

Co to oznacza, że obiekt jest w złym stanie technicznym? – W złym stanie technicznym jest nawierzchnia mostu, jego konstrukcja oraz łożyska. Most po prostu wymaga remontu. W jakim zakresie będzie ten remont konieczny? Tego jeszcze nie wiadomo. Na to pytanie ma dać odpowiedź zlecona ekspertyza mostu – mówi Grzegorz Bręczewski, kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Szamotułach, pod który podlegają drogi wojewódzkie w powiecie międzychodzkim. – Po ekspertyzie będziemy mogli powiedzieć, czy będzie trzeba ograniczyć nośność, czy wprowadzimy inne ograniczenia – dodaje.

– Ekspertyza powinna być gotowa za 3 – 4 miesiące. Wykona ją któraś z polskich Politechnik. Ekspertyza jest konieczna, bowiem mamy pewne obawy co do tego mostu. Ten dokument ma nasze obawy rozwiać, bądź je potwierdzić – wyjaśnia z kolei Marek Kmiecik, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
– Wiedzieliśmy, że jest planowany remont mostu, i że jest opracowywana dokumentacja tego zadania. Tymczasem okazuje się, że zlecono ekspertyzę trwałości obiektu. Padło nawet stwierdzenie, że efektem tej ekspertyzy może być ograniczenie nośności. Nikt z nas chyba nie zdaje sobie sprawy z tego, że most może być w aż tak złym stanie technicznym, że trzeba będzie ograniczać nośność – zauważa Roman Musiał, burmistrz Międzychodu.

CZYTAJ TAKŻE >>> Fatalny stan dróg w gminie Chrzypsko Wielkie


Wprowadzenie ruchu wahadłowego na moście, dla miasta może oznaczać – jeśli nie paraliż – to duże utrudnienia komunikacyjne. Ograniczenie tonażu, jeśli będzie bardzo rygorystyczne, także może mieć opłakane skutki dla kierowców. Najbliższe mosty przez Wartę znajdują się bowiem w Sierakowie lub w Skwierzynie. Wiązałoby się to z nadkładaniem kilometrów przez kierowców tirów.

Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich nie rozpieszcza powiatu międzychodzkiego jeśli chodzi o inwestycje drogowe. Wystarczy przywołać chociażby fatalny stan techniczny nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 160 na odcinku od Gorzynia, do Łowynia. Mimo, iż każdy mieszkaniec powiatu „na własnych kołach” przekonał się o tym fakcie, to WZDW nie przewiduje prac remontowych. – Usłyszeliśmy jedno wielkie „nie” jeśli chodzi o remont ul. Piłsudskiego, dróg nr 160, 182, 198 i 199. Oczywiście jest zapewnienie, że bieżące łatanie dróg będzie zapewnione, ale nie o to nam chodzi – podkreśla Roman Musiał. – Dyrektor WZDW Marek Kmiecik zapewnił nas, że w najbliższych latach postara się wprowadzić do budżetu remont międzychodzkiego mostu oraz budowę obwodnicy Łowynia – podsumowuje włodarz.

Z regionu

Komentarze (19)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w Polityce Prywatności. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

mały franio (gość)

Po co most w Międzychodzie? Zakupić Prom będzie taniej , romantycznie i jaka atrakcja turystyczna!

mały franio (gość) (mieszkaniec mierzyna)

Komuniści w ostatnim oddechu zrobili asfalt z Krzyżówki do Zamyślina. Kto pamięta dawną drogę to wie że to dzień do nocy. Stara droga albo piach pod pępek albo takie błotko.

Jula (gość)

ciekawe na co pójdą pieniądze z kopalni w Sowiej Górze ? Droga w opłakanym stanie, dopiero jak sie jakaś cysterna wypier...oli to będą się zastanawiać dlaczego tak sie stało.

mieszkaniec mierzyna (gość)

dziura na dziurze tak wyglada droga na mierzyn a urzednicy mowia o uzdrowisku kpina panie burmistrzu zejdzcie na ziemie a osrodek mierzynski to jeden wielki PRL

Mati (gość)

ekspertyza powinna być gotowa za 3 - 4 miesiące?? po takim czasie to popłynie do Berlina..

Brudzia (gość)

Czytać ze zrozumieniem osiołki WZDW tłumaczę Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich finansowanie skarb państwa odpowiedzialność Marszałek Województwa radni z terenu pan Ajchler

SmArt (gość)

Marudzicie. Most nie jest miasta podobnie jak drogi ktore podajecie. Bez sensu wrzucacie to do jednego worka. Jezeli juz na czyms sie trzeba skupiac to na drastycznym starzeniu sie miasta i elektoratu jego wladz. Po co emerytom drogi wyjazdowe z miasta. Im potrzebne sa te dzialania w ktore miasto inwestuje. Stanowia wiekszosc wyborcza. Chcecie zmian zainwestujcie w mlodych i jeszcze niezmanierowanych. Pokazuja swoja sile organizacyjna. Jest ich coraz wiecej. Lacza swoje pasje i patriotyczne przekonania. Nie znaja sie na rzadzeniu ale kto sie w dzisiejszych czasach zna? Nauczyciele? Sklepikarze? Wieloletni radni? Bez zmian miastu nie potrzebne sa rozwojowe inwestycje. Wie to zarzad drog a nam sie mydli oczy

CoTy? (gość)

Na drogi nie ma, ale na "piękne" parki, za grube pieniądze już jest ;/ Płakać czy się śmiać? - wyprowadzić.