Temat budowy obwodnicy Kamionny w ciągu drogi krajowej nr 24 nie jest tematem nowym. Już wiele lat temu w dokumentach planistycznych województwa wielkopolskiego zapisano, że dla Kamionny powinna powstać droga obwodowa, która wyprowadzi ruch tranzytowy poza wieś. Dziś bowiem tranzyt przecina wieś w samym jej centrum.
Ponad rok temu rząd PiS ogłosił program budowy 100 obwodnic w kraju do 2030 roku. Od roku roku dociekamy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu o to, którędy nowa obwodnica ma zostać poprowadzona. Rok temu otrzymaliśmy odpowiedź, że jest jeszcze za wcześnie na konkretny przebieg drogi. Teraz natomiast GDDKiA informuje, że wkrótce ogłosi przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z określeniem przebiegu obwodnicy.
- Aktualnie GDDKiA przygotowuje materiały do ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy opracowań projektowych dla budowy obwodnicy miejscowości Kamionna w ciągu drogi krajowej nr 24 – informuje Anna Cieślik z GDDKiA w Poznaniu. - Zakres prac objętych tym postępowaniem będzie wymagał od wykonawcy opracowania dokumentacji projektowej niezbędnej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z określeniem przebiegu obwodnicy, dla którego wydana zostanie wspomniana powyżej decyzja. Dokumentacja ta posłuży GDDKiA do opisu przedmiotu zamówienia na realizację inwestycji w trybie Projektuj i Buduj – dodaje.
W ubiegłym roku odbyły się konsultacje społeczne związane z programem 100 obwodnic w całej Polsce. Uwag dotyczących Kamionny na próżno szukać w raporcie z konsultacji opublikowanym na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury.
Obwodnica Kamionny - nieoficjalnie dwie koncepcje jej przebiegu?
Z nieoficjalnych informacji, do których udało nam się dotrzeć wynika, że wskazywane są dwa warianty przebiegu obwodnicy – północny (po prawej stronie Kamionny jadąc od Poznania w kierunku Międzychodu) lub południowy (po lewej stronie Kamionny jadąc od Poznania w kierunku Międzychodu). Ten pierwszy wydaje się bardziej korzystny z uwagi na ukształtowanie terenu, choć oba warianty będą trudne technicznie, a co za tym idzie kosztowne. Trzeba bowiem nie tylko poprowadzić drogę w trudnych warunkach terenowych przez Dolinę Kamionki, ale i wybudować nową przeprawę przez nią.
Nie zmienia to jednak faktu, że na obwodnicę od lat czekają mieszkańcy wsi, bowiem teraz ruch tranzytowy drogą krajową 24 rozcina wieś na dwie części nazywane nawet potocznie „Kamionną dolną” i „Kamionną górną”.
Obwodnica Kamionny - ma powstać w ramach rządowego programu 100 obwodnic
Program budowy 100 obwodnic w kraju do 2030 roku zakłada wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast i wiosek, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawę przepustowości sieci drogowej. Planowane przedsięwzięcia mają być realizowane dla dróg krajowych. Według rządowych założeń, w ramach programu powstanie 100 obwodnic w kraju o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Koszt realizacji programu został oszacowany na blisko 28 mld zł. Budowy mają być finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?