Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Otwarto obwodnicę Wronek. To historyczne wydarzenie w powiecie szamotulskim

Magda Prętka
Magda Prętka
W środę 6 lipca oficjalnie zakończyło się największe przedsięwzięcie drogowe realizowane w ostatnich latach na terenie powiatu szamotulskiego. Tego dnia po południu obwodnicą Wronek przejechały pierwsze samochody. Inwestycja trwała dokładnie 777 dni

Otwarto obwodnicę Wronek

To była jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji w regionie. Droga do jej realizacji nie należała jednak do łatwych - pełna była wybojów i zakrętów, wynikających głównie z braku wystarczających środków finansowych. Starania zmierzające do budowy obwodnicy Wronek Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Powiat Szamotulski i Gmina Wronki podjęli już ponad 10 lat temu, ale na realne działania trzeba było poczekać.

Pierwsze prace budowlane ostatecznie rozpoczęły się w kwietniu 2020 roku, ich finał nastąpił zaś w ubiegłym miesiącu. Po uzyskaniu stosownych pozwoleń i dokonaniu odbiorów technicznych, inwestycja otrzymała zielone światło.

W ramach zadania powstała droga obwodowa o długości 5,2 km, której początek zlokalizowany został przy ulicy Szamotulskiej w Nowej Wsi (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184), a koniec sięga ronda przed miejscowością Smolnica (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182). To właśnie tutaj 6 lipca dokonano oficjalnego otwarcia obwodnicy.

Wronki. Trwają odbiory, trasa jest już gotowa [ZDJĘCIA]

Wydarzenie historyczne dla całego powiatu szamotulskiego

Wydarzenie zgromadziło samorządowców wszystkich szczebli. Udział w nim wzięli ponadto parlamentarzyści, przedsiębiorcy, przedstawiciele instytucji zaangażowanych w realizację zadania, w tym firmy Colas Polska Sp. z o. o. która była jego wykonawcą, a także mieszkańcy oraz mieszkanki Wronek i okolic. W istocie było to wydarzenie historyczne dla całego powiatu szamotulskiego.

W trakcie okolicznościowego przemówienia Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak w telegraficznym skrócie przypomniał historię przedsięwzięcia podkreślając, że dodatkowym impulsem do jego realizacji był rozwój gospodarczy Wronek, dyktowany przede wszystkim przez firmy Amica i Samsung.

-Rozwijając się dynamicznie powodowały (Amica i Samsung - przyp.red.), że przemieszczanie się po terenie miasta Wronki, czy w tym otoczeniu, stało się szczególnie uciążliwe ze względu na wzmożony ruch, zarówno samochodów ciężarowych, jak i osobowych - ludzi przyjeżdżających do pracy, czy w interesach z tym związanych. Wtedy stało się jasne, że bez wyprowadzenia ruchu na zewnątrz nie da się w tym mieście funkcjonować – mówił wicemarszałek - Realia dochodzenia do tej inwestycji okazały się trudniejsze, niż pierwotnie zakładaliśmy, bo wydawało się, że jesteśmy w stanie zrealizować to wcześniej. Cały proces inwestycyjny - przygotowanie go, a potem wykonawstwo, to praktycznie 10 lat. To bardzo długi okres czasu, ale to 10 lat wytężonej, bardzo intensywnej pracy - dodał Wojciech Jankowiak zaznaczając, iż szczególne podziękowania należą się radnym Sejmiku Województwa Wielkopolskiego, którzy poparli propozycję władz wojewódzkich i zadecydowali o przekazaniu środków na realizację inwestycji.

Prace na budowie obwodnicy Wronek coraz bardziej zaawansowane [FOTO]

Kosztowna inwestycja i ważne wsparcie unijne

A ta, trzeba zaznaczyć, była dość kosztowna. Całkowita wartość przedsięwzięcia, to 81 mln zł. Realizujący je Samorząd Województwa Wielkopolskiego pozyskał na ten cel wsparcie zewnętrzne w wysokości blisko 66 mln zł w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

O tym jak ważną rolę dofinansowanie unijne odegrało w procesie inwestycyjnym, jeszcze przed oficjalnym otwarciem obwodnicy mówiono wielokrotnie. To też dzięki niemu - co zauważał Jacek Bogusławski, członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego - udało się spełnić marzenie nie tylko Wronek, ale całego regionu.

- Bez tych pieniędzy zewnętrznych, które zostały zainwestowane ta obwodnica by nie powstała - stwierdzał z kolei Jarosław Maciejewski - Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.

Most na Warcie rośnie w oczach!

Gm. Wronki. Budowa obwodnicy postępuje. Most połączy brzegi Warty

Wyrazy uznania, a przede wszystkim podziękowania w imieniu całej społeczności lokalnej skierował do władz wojewódzkich burmistrz Wronek Mirosław Wieczór.

- To prawda, że trochę czasu to zajęło, ale ci, którzy byli cierpliwi dzisiaj mają ogromną satysfakcję - komentował - Te inwestycje drogowe, których nigdy jeszcze we Wronkach nie mieliśmy, czyli budowa obwodnicy i budowa strategicznego łącznika z obwodnicą zostały przygotowane i oddajemy je właśnie dzisiaj przedsiębiorcom, mieszkańcom do dyspozycji. Mam takie przekonanie, że to będzie kolejny impuls do dalszego rozwoju. Zapewniam, że tak będzie - skwitował Wieczór.

Należy zaznaczyć, że wspomniany łącznik - powstały w ciągu ulicy Mickiewicza we Wronkach - był istotnym elementem, który dopełnił całe przedsięwzięcie. Gmina Wronki zrealizowała to zadanie przy wsparciu samorządu powiatowego.

To właśnie na łączniku, 6 lipca wczesnym popołudniem ustawiła się długa kolejka zmotoryzowanych mieszkańców i mieszkanek Wronek. Po dokonaniu symbolicznego przestawienia barierek na moście powstałym w ramach obwodnicy, nową drogą przejechały samochody - pierwszy TIR, auta gości, rowerzyści, a wkrótce potem z łącznika na historyczną drogę obwodową zjechali miejscowi i przedstawiciele lokalnych służb, w tym m.in. strażacy. I tak, strategiczna dla Ziemi Wronieckiej inwestycja została oddana do użytku.

Magda Prętka

Obwodnica Wronek - ciekawostki

Po trwających 2 lata pracach, zadanie doczekało się zatem szczęśliwego finału. Jego podstawowym celem było wyprowadzenie ruchu - zwłaszcza tranzytowego - ze zwartej zabudowy miasta i likwidacja tzw. „wąskiego gardła” w układzie komunikacyjnym województwa. Inwestycję nadzorował Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, który czuwał nad jej prawidłowym przebiegiem.

Trzeba przyznać, że przedsięwzięcie realizowane było na szeroką skalę, na dodatek z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Zakres robót obejmował budowę wiaduktu kolejowego nad linią PKP oraz wiaduktu nad drogą prowadzącą do miejscowości Stróżki. Powstał również trójprzęsłowy most nad Wartą ("spinany" z brzegów), 3 ronda, przepusty drogowe, a także drogi dojazdowe do terenów przyległych.

Inwestycja trwała dokładnie 777 dni. Do budowy mostu o długości 252,2 m i szerokości 15 m - z uwagi na zróżnicowane warunki gruntowe do posadowienia przeprawy (brak podpór w nurcie rzeki) - wykorzystano 262 pale prefabrykowane wbijane o długości do 14 m (można to porównać do 111 wieżowców 11- piętrowych). Użyto też (do budowy mostu) 655 ton zbrojenia, 95 ton stali sprężającej, 542,7 m3 betonu, 487,6 metrów prefabrykatów polimerobetonowych oraz po1878 m2 warstw wiążącej i ścieralnej o grubości po 4 cm asfaltu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szamotuly.naszemiasto.pl Nasze Miasto