Przez okres wakacyjny inspektorzy powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych w województwie wielkopolskim skontrolowali 1257 obiektów gastronomicznych, zwracając szczególną uwagę na produkcję i obrót żywnością w miejscowościach wypoczynkowych oraz przy trasach turystycznych.
- Wzmożone kontrole prowadzone były od 19 czerwca do 12 września, natomiast w dniach wolnych od pracy (weekendy) w okresie od czerwca do końca sierpnia – zaznacza Wiesława Kostuj, rzecznik prasowy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Poznaniu. - Tegoroczne wyniki kontroli weekendowych przeprowadzonych w okresie letnim, wskazują na konieczność podejmowania takich działań przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na terenie naszego województwa – dodaje.
W związku z wykazanymi w trakcie kontroli nieprawidłowościami, na właścicieli nałożono 130 mandatów karnych na kwotę ok. 30 tys. zł. W gminach powiatu międzychodzkiego wykonano 36 kontroli, nałożono pięć mandatów na łączną kwotę 1300 zł.
- Wynika z tego, że ponad 10 proc. kontroli zakończonych było mandatem karnym. W odniesieniu do roku 2019, gdzie skontrolowano 1426 obiektów, liczba przeprowadzonych kontroli była niższa o 12 proc., natomiast nastąpił znaczny wzrost liczby wystawionych decyzji zobowiązujących do usunięcia wykazanych nieprawidłowości z 20 do 47, co świadczy o gorszym stanie obiektów – zaznacza Wiesława Kostuj. - Powyższe dane wskazują, iż prowadzenie tego typu kontroli jest potrzebne i celowe, aby zapewnić konsumentom spożywanie żywności oraz jej zakup w obiektach spełniających obowiązujące wymagania sanitarno – higieniczne podczas letniego wypoczynku – zaznacza.
- Niestety cyklicznie stwierdzamy występowanie podobnych i powtarzających się nieprawidłowości – tłumaczy z kolei dr Jadwiga Kuczma-Napierała Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny.
Wśród najczęściej występujących nieprawidłowości jest brak czystości i porządku w obiektach; brak zachowanej segregacji artykułów żywnościowych w urządzeniach chłodniczych; brak dokumentacji dobrych praktyk higienicznej i produkcyjnej GHP/GMP oraz procedur opartych o zasady HACCP; sprzedaż artykułów spożywczych po upływie terminu przydatności do spożycia; przechowywanie artykułów spożywczych w niewłaściwych warunkach; brak aktualnych orzeczeń lekarskich personelu do celów sanitarno-epidemiologicznych; nieprawidłowy stan techniczny pomieszczeń żywnościowych oraz wykorzystywanych urządzeń i sprzętów.
- Prowadzenie tego typu kontroli ma na celu zmianę powszechnego przekonania personelu odpowiedzialnego za stan sanitarno-higieniczny obiektów o bezkarności związanej z brakiem nadzoru sanitarnego w dni wolne od pracy. Liczne powtarzające się uchybienia wskazują na konieczność prowadzenia takich działań na terenie naszego województwa również w kolejnych latach – podsumowuje Wiesława Kostuj.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?