Sieraków potrzebuje obwodnicy. Wiadomo o tym nie od dziś. I o słuszności jej budowy zapewne nikogo nie trzeba przekonywać. Wystarczy wspomnieć, że dzisiaj miasto przez sam środek przecinają dwie drogi wojewódzkie: nr 133 Chełst – Sieraków – Chrzypsko Wielkie (na odcinku Puszczy Noteckiej jest to droga o nawierzchni gruntowe) i nr 182 Międzychód – Sieraków – Wronki – Czarnków – Ujście. Do tego należy też pamiętać o układzie nieco mniej eksploatowanych dwóch kolejnych dróg wojewódzkich w mieście, czyli drogi nr 198 Radgoszcz – Zatom Nowy – Sieraków i drogi nr 150 Sieraków – Chojno – Wronki. Właśnie w ciągu tej pierwszej drogi (nr 133) ma powstać pierwszy odcinek drogi obwodowej Sierakowa, który zmieni jej dotychczasowy przebieg.
Według wstępnych i bardzo ogólnych założeń, północno – zachodnia obwodnica Sierakowa miałaby zaczynać się w miejscu skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 182 od strony Międzychodu (ulica Bolesława Chrobrego) z ulicami Armii Krajowej i Wojska Polskiego, gdzie miałoby powstać rondo. Dalej konieczna będzie na pewno budowa nowego mostu przez rzekę Wartę – mniej więcej na wysokości obecnego Komisariatu Policji w Sierakowie (szerokość jezdni na moście ma wynosić 9 m plus obustronne chodniki). Następnie, po północnej stronie Warty droga miałaby się „wcinać” w obecną ulicę Wilczą, aż do połączenia jej z drogą wojewódzką nr 133 Sieraków – Chełst i 198 Sieraków – Radgoszcz, gdzie także miałoby powstać rondo. Być może będzie też konieczna budowa drugiego mostu na zalewie rzeki Warty (o takich samych parametrach, jak most przez rzekę Wartę). Według założeń, „mała obwodnica” to będzie odcinek około 2 km drogi (jej szerokość planowana jest na 7 m), ale z uwagi na budowę mostu bądź mostów, inwestycja będzie kosztowna i nieoficjalnie szacowana jest w dziesiątkach milionów złotych.
Nie wiadomo też co się stanie z obecnymi sierakowskimi mostami przez rzekę Wartę i przez zalew rzeki Warty jeśli doszłoby do budowy obwodnicy i zmiany przebiegi drogi wojewódzkiej nr 133. Oba są w kiepskim stanie technicznym i oba wymagają kosztownych remontów, więc albo zostaną rozebrane, albo pozostawione tylko i wyłącznie dla ruchu lokalnego, miejskiego.
Póki co zarządca dróg wojewódzkich – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich – zlecił opracowanie projektu koncepcyjnego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa mostu na Warcie wraz z dojazdami w nowym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 133 w Sierakowie”. Dziewięć podmiotów zgłosiło swoje oferty. Jedną z nich odrzucono z powodów formalnych. Pozostałe osiem wahało się od 1,073 mln zł do 197 tys. zł. Ostatecznie wybrano tę, którą złożyła Firma Axial Project Bartosz Tomczak z Międzyrzecza (za kwotę 197.169,00 zł).
- W marcu została zawarta umowa na opracowanie projektu koncepcyjnego budowy mostu na rzece Warcie w skorygowanym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 133 w Sierakowie. Zgodnie z umową termin realizacji projektu to 31 października 2021 roku – wyjaśnia zastępca dyrektora Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, Kinga Hedrych.
Dopiero zlecona koncepcja pozwoli na oszacowanie kosztów budowy zarówno obiektów inżynieryjnych jak i planowanego odcinka drogi. Po tym terminie można się spodziewać, że będą mogły się rozpocząć prace budowlane. Nie wiadomo jednak dokładnie kiedy, bo nikt konkretnej daty dziś nie chce wskazać.
Melodią przyszłości pozostaje kolejny niezbędny odcinek sierakowskiej obwodnicy, by obwodnica w całości spełniała swoją funkcję. Ten odcinek to połączenie planowanej północno – zachodniej obwodnicy miasta z północno – wschodnim odcinkiem, który powinien łączyć drogi wojewódzkie nr 133 i 150 z drogą wojewódzką nr 182 Sieraków – Wronki. Tam jednak także musiałby powstać most przez rzekę Wartę. Mieszkańcy gminy Sieraków zwracają przy okazji także uwagę na fakt, że jeśli tranzyt samochodów ciężarowych faktycznie miałby zniknąć z centrum miasta, to konieczna jest też budowa południowo – zachodniej i południowo – wschodniej obwodnicy Sierakowa, czyli odcinka od drogi wojewódzkiej nr 182 Sieraków – Wronki przez drogi powiatowe Sieraków – Grobia – Kwilcz i Sieraków – Góra – Kwilcz do drogi wojewódzkiej nr 182 Sieraków – Międzychód. Wówczas największa działająca w Sierakowie firma – Huta Szkła BA Glass Sieraków – mogłaby dostarczać surowce niezbędne do produkcji jak i wywozić towary z fabryki nie korzystając z centrum miasta. Na to jednak przyjdzie poczekać jeszcze kilka dekad...
przycisk_galeria]
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?