Powiat międzychodzki. Konsultacje społeczne w sprawie odbudowy połączenia kolejowego powiatu ze stolicą Wielkopolski

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Konsultacje społeczne w sprawie odbudowy połączenia kolejowego powiatu ze stolicą Wielkopolski (zdjęcie ilustracyjne).
Konsultacje społeczne w sprawie odbudowy połączenia kolejowego powiatu ze stolicą Wielkopolski (zdjęcie ilustracyjne). Krzysztof Sobkowski
W poniedziałek 6 września odbyły się konsultacje społeczne on-line w ramach umowy, jaką Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego podpisał z firmą BBF Sp. z o.o. w Poznaniu. Firma przygotowuje dokumentację pod nazwą „Wstępne Studium Planistyczno – Prognostyczne dla projektu liniowego pn. Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły”.

Przedstawiciele firmy przedstawili wstępną koncepcje odtworzenia połączenia kolejowego z Międzychodu oraz miejscowości powiatu międzychodzkiego i szamotulskiego do Poznania, które miałoby być realizowane w ramach programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej – Kolej + do 2028 roku. Co warte uwagi, wskazano na dwa warianty połączenia powiatu międzychodzkiego ze stolicą Wielkopolski.

Pierwszy z nich to odtworzenie połączenia w śladzie linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły na długości 56 km. Wówczas odległość Międzychodu od Poznania wynosiłaby 89 km. Ten wariant zakłada, że na trasie mogłoby powstać 15 punktów obsługi podróżnych (cztery w Międzychodzie, Kłosowicach, Sierakowie, Ryżynie, Chrzypsku Wielkim, Kikowie, Nojewie, Bininie, Ostrorogu, Szczepankowie i Szamotułach). Według założeń pociąg pokonywałby tę trasę w 74 minuty, przy zastrzeżeniu, że nie będzie postojów na trasie Szamotuły Poznań (56 minut z Sierakowa, 48 minut z Chrzypska Wielkiego i 30 minut z Ostroroga).

Drugi wariant to odtworzenie połączenia w śladzie linii kolejowej nr 368 na odcinku Międzychód – Chrzypsko Wielkie oraz budowa nowej linii kolejowej Chrzypsko Wielkie – Wronki. Wówczas połączenie Międzychód – Wronki miałoby 40,5 km długości, a odległość Międzychodu od Poznania byłaby nieznacznie dłuższa i wynosiła niespełna 92 km. Wówczas bezpośredni dostęp do kolei straciłby Ostroróg, ale nową linię zyskałyby Wronki. Warto tu dodać, że Wronki są już objęte projektem Poznańskich Kolei Metropolitarnych, co stwarza szanse w przyszłości na przedłużenie PKM w stronę Międzychodu. Ale przy tym wariancie trzeba się będzie liczyć z dodatkową procedurą wykupu gruntów i stworzenia niezbędnej infrastruktury. Ten wariant zakłada, że punktów obsługi pasażerów na trasie przejazdu pociągu powstałoby 10: (cztery w Międzychodzie, Kłosowicach, Sierakowie, Ryżynie, Chrzypsku Wielkim, Kłodzisku i Biezdrowie). Pociąg pokonywałby tę trasę w 71 minut, przy założeniu, że na trasie Wronki – Poznań pociąg będzie miał tylko jeden przystanek w Szamotułach (53 minuty z Sierakowa, 45 minut z Chrzypska Wielkiego). Co ważne, ewentualne poprowadzenie nowego odcinka torów, ma minimalnie ingerować w istniejącą już zabudowę.

O tym jednak, ile tych punktów przystankowych w zależności od wyboru wariantu trasy ostatecznie zostanie utworzonych, zadecydują kolejne przeprowadzane prognozy. Ze wstępnych założeń wynika jednak, że każdej doby tą trasą miałoby jeździć 12 par pociągów. W godzinach od 6 do 9 i od 14 do 17, czyli w godzinach komunikacyjnego szczytu miałyby jeździć co godzinę, a poza godzinami szczytu co dwie godziny.

Kolejowe połączenie powiatu międzychodzkiego – co podkreślali przedstawiciele firmy BBF – ma duży potencjał z uwagi na stworzenie korytarza kolejowego łączącego Gorzów Wielkopolski z Poznaniem. Warto zaznaczyć, że działania zmierzające do odtworzenia tego połączenia po stronie lubuskiej, prowadzą także tamtejsze samorządy.

Opracowanie musi być gotowe do połowy listopada. Obecne tworzone są założenia trasowania. Kolejnym etapem (w drugiej połowie września) będzie badanie prognoz ruchu pasażerskiego i wówczas podejmowane będą decyzje co do ostatecznej liczby przystanków na trasach. Na końcu dokonana zostanie wycena inwestycji. Z tego opracowania wynikać będą wskaźniki, które z kolei będą podstawą oceny wniosku w programie Kolej + i stworzenie rankingu projektów z całej Polski na początku 2022 roku. Do 2028 roku muszą się zakończyć prace budowlane dla tych projektów, które zostaną wybrane do realizacji.

JBL. Triathlon Sieraków 2021 za nami. Świetne zawody w Sierakowie z plejadą sportowych gwiazd oraz serią rekordów życiowych (4 i 5.09.2021).

JBL. Triathlon Sieraków 2021 za nami. Świetne zawody w Siera...

Setki wiernych witały kopię obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej w parafii pw. Św. Wojciecha Biskupa Męczennika w Chrzypsku Wielkim (4.09.2021).

Chrzypsko Wielkie. Setki wiernych witały kopię obrazu Matki ...

Przy boisku sportowym w Kwilczu otwarto drugi w powiecie międzychodzkim Rowerowy Kątek ze stacją naprawczą dla rowerów (4.09.2021)

Kwilcz. Przy boisku sportowym otwarto drugi w powiecie międz...

"Z Sierakowa pod Chocim. W 400. rocznicę zwycięstwa" - w Muzeum Zamek Opalińskich odbył się wernisaż nowej wystawy czasowej (3.09.2021).

Sieraków. "Z Sierakowa pod Chocim. W 400. rocznicę zwycięstw...

JBL Triathlon Sieraków 2021 wystartował. Jako pierwsze rywalizowały dzieci (3.09.2021).

Sieraków. JBL Triathlon Sieraków 2021 wystartował. Jako pier...

Astronauci amatorzy polecieli w kosmos

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie