Region. Co dalej z przywróceniem połączeń kolejowych do powiatu międzychodzkiego? Linia kolejowa 368 przez Ostroróg czy może przez Wronki?

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Co dalej z przywróceniem połączeń kolejowych do powiatu międzychodzkiego? Linia kolejowa 368 przez Ostroróg czy może przez Wronki? (zdjęcie ilustracyjne). Krzysztof Sobkowski
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy wstępnego studium planistyczno – prognostycznego dla inwestycji polegającej na rewitalizacji linii kolejowej nr 368 Międzychód – Sieraków – Szamotuły. Analizowane są dwa warianty przebiegu linii. Jeden z nich to dotychczasowy przebieg połączenia, a drugi to ewentualny odcinek linii od Chrzypska Wielkiego do Wronek, który dzisiaj nie istnieje. Wówczas nowe połączenie zyskałyby Wronki, ale stracił Ostroróg.

Blisko miesiąc temu Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy wstępnego studium planistyczno – prognostycznego dla inwestycji polegającej na rewitalizacji linii kolejowej nr 368 Międzychód – Sieraków – Szamotuły. To niezbędny dokument w procedurze pozyskania środków na realizację tego zadania z rządowego programu zwanego w skrócie „Kolej+”. Do 12 maja można składać oferty w przetargu, a finalny dokument ma być gotowy już pod koniec listopada. Do 24 listopada jest bowiem czas na to, by trafił on do PKP PLK. Co ciekawe i warte uwagi, w przetargu określono poddanie analizie dwóch wariantów inwestycji. Jeden z nich to dotychczasowy przebieg linii kolejowej nr 368, a drugi wariant to ewentualny odcinek linii od Chrzypska Wielkiego do Wronek, który dzisiaj nie istnieje. Wówczas nowe połączenie zyskałyby Wronki, ale stracił Ostroróg. To właśnie studium ma wykazać, która z tych propozycji byłaby atrakcyjniejsza.

Hejnał, świetni komentatorzy i głośniki na ulicach! Maj, któ...

- Warto też podkreślić, że do komisji przetargowej, oprócz przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, został zaproszony przedstawiciel powiatu międzychodzkiego oraz gminy Międzychód, jako samorządów wiodących w tym projekcie – mówi starosta międzychodzki Rafał Litke.

Koszty przygotowania studium określi właśnie ogłoszony w kwietniu przetarg, ale już wiadomo, że w połowie sfinansuje go Urząd Marszałkowski, a w połowie wszystkie samorządy znajdujące się przy linii kolejowej nr 368, łącznie z gminą Pniewy i Stowarzyszeniem Metropolia Poznań. Według szacunków dokument może kosztować o 1,2 do nawet 2 mln zł. Z tego to właśnie porozumienia chciała się wyłamać gmina Chrzypsko Wielkie, która najpierw nie zgodziła się na partycypację w kosztach, ale później uchwałę Rady Gminy Chrzypsko Wielkie poprawiono, o czym pisaliśmy na naszych łamach.

Kamionna. Wszystko wskazuje na to, że planowana obwodnica Ka...

Rewitalizacja połączeń kolejowych - dlaczego linia 368, a nie 363?

Dlaczego jednak do rządowego programu „Kolej+” zgłoszono właśnie linię 368 Międzychód – Sieraków – Szamotuły, a nie linię nr 363 Międzychód – Pniewy – Rokietnica?

- Jest kilka czynników, które to zdeterminowały. Jeden z nich to fakt, że okres trwania programu to koniec 2028 roku. Do tego czasu inwestycje muszą się zakończyć. Ponadto linia 368 znajduje się w ewidencji kolejowej PKP PLK, a linia 363 została z niej wykreślona i formalnie jest w stanie likwidacji. Linia 363 ma też przerwany ciąg w Pniewach i nie ma wbudowanego rozjazdu w Rokietnicy, co powodowałoby wydłużenie czasu trwania inwestycji. W przypadku linii 363 byłaby też konieczność budowy dwóch kosztownych wiaduktów na przejazdach z drogą krajową. Zgodnie z przepisami muszą to być bowiem przejazdy bezkolizyjne. Nie bez znaczenia jest też to, że linia nr 368 zapewnia obsługę większego obszaru wykluczonego transportowo – tłumaczy starosta Rafał Litke.

Sieraków. Trwa odbudowa dawnego kościoła ewangelickiego. Wkr...

Nie oznacza to jednak, że linia 363 została już zupełnie przekreślona, choć chyba trudno sobie wyobrazić, by była zgoda na rewitalizację obu połączeń, kiedy koszt przywrócenia jednego z nich szacuje się ostrożnie na ok. 350 mln zł. Jeśli jednak nie powiodłoby się pozyskanie środków z programu „Kolej+” dla linii 368, to rewitalizację linii 363 planuje się w ramach innych programów.

- Z ustaleń z Urzędem Marszałkowskim wynika, aby rewitalizację linii 363 realizować w przyszłości przy wykorzystaniu innych możliwości finansowania, takich jak WRPO, środki unijne, czy budżet centralny. Warto tu dodać, że trwają konsultacje społeczne dotyczące studium wykonalności dla modernizacji Poznańskiego Węzła Kolejowego, w ramach których analizuje się możliwości rewitalizacji właśnie linii 363. Przy planach rewitalizacji linii 363 mamy poparcie województwa zachodniopomorskiego, lubuskiego i miasta Poznania. Jej rewitalizacja mogłaby się wiązać z planami miasta Poznania dotyczącymi rozwoju transportu kolejowego. Poza tym to najkrótsze i ciągle atrakcyjne połączenie Poznania z Gorzowem Wielkopolskim, alternatywnym dla linii nr 3 i 351. Udało nam się nawiązać kontakt z PKP S.A., które są właścicielem linii nr 363. Właściciel zakłada możliwość wnioskowania do PKP PLK i ponowne włączenie tej linii do ewidencji, dostrzegając plany samorządów oraz zabezpieczając linię przed jej dalszą dewastacją. Przedstawiciele spółki PLK zapewniają z kolei o zabezpieczeniu technicznych możliwości budowy zjazdu z linii 351 w Rokietnicy, co także budziło szereg kontrowersji wcześniej. Ważne jest też to, że rewitalizacją tej linii, mimo przerwania jej ciągu w Pniewach, jest zainteresowana gmina Pniewy. Ta linia jest atrakcyjna dla transportu towarowego, pasażerskiego na osi komunikacyjnej Poznań – Międzychód – Gorzów Wlkp. - Szczecin i jest możliwa jej elektryfikacja i co równie ważne, linia znajduje się w planach strategicznych PLK do 2040 roku oraz w Planie Transportowym Województwa Wielkopolskiego – podkreśla Rafał Litke.

Gmina Międzychód. Parkingi na terenie ośrodka wypoczynkowego...

Rewitalizacja połączeń kolejowych - co z lubuskimi odcinkami?

Od niedawna mówi się także, że w przypadku powodzenia działań samorządów związanych z rewitalizacją linii 368 Międzychód – Sieraków – Szamotuły, jej przedłużeniem po stronie lubuskiej byłyby zainteresowane samorządy lubuskie, które także miałyby chęć skorzystania z programu „Kolej+”.

- Województwo lubuskie przymierza się do podpisania porozumień z samorządami i ogłoszenia przetargów na lubuskie projekty zakwalifikowane do II etapu programu Kolej+. To m.in. rewitalizacja linii nr 363 na odcinku Międzychód – Skwierzyna i dalej do Gorzowa Wielkopolskiego. Trwają ustalenia dotyczące treści porozumień oraz możliwości współpracy i udziału we współfinansowaniu kosztów przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, powiatu międzychodzkiego i gminy Międzychód. Chodzi o 8 km odcinek linii z Międzychodu do Wierzbna, który znajduje się jeszcze na terenie gminy Międzychód, a którego realizacja jest konieczna, aby zapewnić atrakcyjne połączenie Poznania z Gorzowem Wielkopolskim przez Międzychód – mówi Rafał Litke.

Międzychód. Przedszkolaki z Przedszkola nr 4 w Międzychodzie...

Co jeszcze warte uwagi – dodaje starosta Rafał Litke – linia 363 i 368 są wpisane do aktualizacji Planu Transportowego Województwa Wielkopolskiego, co zabezpiecza obie linie przed jakimikolwiek działaniami niezwiązanymi z ruchem kolejowym. Potrzeba odbudowy połączenia kolejowego do Międzychodu została też wpisana w aktualizację Strategii Rozwoju Wielkopolski do 2030 roku.

Rewitalizacja połączeń kolejowych - walka o pieniądze

Przypomnijmy, że intensywne działania zmierzające do rewitalizacji linii kolejowych 363 i 368 trwają od 2017 roku. Wtedy to przedstawiono list intencyjny dotyczący rewitalizacji. W połowie roku 2017 podpisali go reprezentanci poszczególnych samorządów. Powiat Międzychodzki podjął się roli koordynatora działań w tym zakresie. Zlecono przygotowanie prognozy wielkości ruchu pasażerskiego i towarowego dla tych linii, czyli tak zwanych potoków pasażerów i towarów. Z opracowania wynikało, że obie linie kolejowe mają potencjał do tego – w kontekście ruchu zarówno pasażerskiego, jak i towarowego – by opłacało się je eksploatować, a ponad 90 proc. ankietowanych osób (z ponad 6 tysięcy przebadanych) chciałoby w przyszłości korzystać z tych linii.

Co dalej? Do listopada musi być gotowe studium dla linii 368. Następnym krokiem będzie wykonanie dokumentacji technicznej i w końcu znalezienie pieniędzy na remont. Według szacunków może to kosztować ok. 350 mln zł. Do pierwszego etapu programu „Kolej+” zgłoszono 79 propozycji (w tym pięć z Wielkopolski). Program dla całego kraju jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 1 mld to środki jednostek samorządu terytorialnego. Rywalizacja o pieniądze będzie więc ogromna.

Sieraków. Trwa budowa przejścia podziemnego pod ulicą Poznań...

Warto też zaznaczyć, że w 2020 roku Zarząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił modernizację linii kolejowej nr 368 do alternatywnego finansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO), o który teraz toczy się w kraju polityczna batalia.

Region. Co dalej z przywróceniem połączeń kolejowych do powi...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie