Sierakowskie Muzeum Zamek Opalińskich w wersji on-line

Krzysztof Sobkowski
Sierakowskie Muzeum Zamek Opalińskich jest już w wersji on-line.
Sierakowskie Muzeum Zamek Opalińskich jest już w wersji on-line. Muzeum Zamek Opalińskich w Sierakowie
Muzeum Zamek Opalińskich już można zwiedzać wirtualnie. Powstała też animacja o założeniu Sierakowa i seria filmów edukacyjnych opowiadających o życiu sarmaty.

To nie lada atrakcja dla mieszkańców i turystów w Sierakowie. Kilka miesięcy temu Muzeum Zamek Opalińskich w Sierakowie pozyskało prawie 80 tys. zł z programu „Kultura w sieci” z Narodowego Centrum Kultury na realizację projektu pod nazwą „Staropolskie tradycje w wirtualnej przestrzeni”.

- Sytuacja z koronawirusem pokazała nam, że kiedy musieliśmy zamknąć mury naszego muzeum, to mieliśmy sporo zapytań o to, czy można nasze zbiory oglądać w formie wirtualnej – mówi Robert Jędrzejczak, dyrektor Muzeum Zamek Opalińskich w Sierakowie. - Postanowiliśmy więc wyjść temu naprzeciw i napisaliśmy projekt do Narodowego Centrum Kultury do programu „Kultura w sieci” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na wirtualne działania w ramach tego projektu otrzymaliśmy 77 tys. zł – dodaje.

Projekt podzielony został na trzy części. Pierwsza to stworzenie możliwości wirtualnego zwiedzania sierakowskiego zamku.

- Ta możliwość stworzona została na osobnej domenie, która jest połączona z naszą stroną internetową. Wirtualny spacer po muzeum i jego okolicach jest otagowany, co oznacza, że będą pojawiały się okienka, w które można klikać, by przeczytać informację o danym przedmiocie, czy zabytku w naszych zbiorach – wyjaśnia dyrektor Robert Jędrzejczak.

Niezwykłą gratką dla mieszkańców i turystów są trzy animacje rysunkowe wyświetlane w postaci krótkich animowanych filmów rysunkowych. Jeden z nich opowiada o założeniu Sierakowa i pokazuje jego średniowieczny wygląd odtworzony m.in. właśnie przez Roberta Jędrzejczaka na podstawie zachowanych źródeł z tamtego okresu. Drugi opowiada o życiu jednego z właścicieli miasta – Piotra Opalińskiego, a trzeci ukazuje legendę o złotej kołysce i królowej Marii Leszczyńskiej.

Powstało też pięć filmów edukacyjnych traktujących o życiu sarmaty od momentu urodzenia po śmierć. Zrealizował je znany youtuber z Rumi – Darek Rybacki. Na Youtube prowadzi kanał pod swoim nazwiskiem, a jego ramach publikuje nagrania pod nazwą „Encyklopedia Staropolska” i „Pieszo przez Polskę”.

Jak zaznacza Robert Jędrzejczak, ten projekt to dopiero zaczątek wirtualno – multimedialnych propozycji w sierakowskim zamku. Ma być rozbudowywany, by właśnie w taki sposób trafiać do młodego pokolenia.

Międzychodzianie kolejny dzień protestowali - tłumy na ulicach miasta (28.10.2020).

Pogrzeb praw kobiet w Międzychodzie - międzychodzianie kolej...

Zajęcia wizażu w sierakowskiej szkole

Taki makijaż przygotowują... w sierakowskiej szkole. Zobaczc...

Akcja odbyła się na kwileckim deptaku, gdzie mieszkańcy zapalili symboliczne znicze (26.10.2020).

Pogrzeb Praw Kobiet w Kwilczu - akcja odbyła się na kwilecki...

Sierakowianie protestowali przeciwko zaostrzeniu ustawy aborcyjnej (25.10.2020).

Spacer za wolnością w Sierakowie - sierakowianie protestowal...

Międzychodzianie kolejny dzień protestowali na rynku przeciwko zaostrzeniu ustawy aborcyjnej. Przeszli także pod biuro poselskie posłanki PiS Marty Kubiak. (25.10.2020).

Pogrzeb praw kobiet w Międzychodzie - międzychodzianie kolej...

Kobiety protestowały na międzychodzkim rynku przeciwko zaostrzeniu ustawy aborcyjnej. (24.10.2020).

Pogrzeb praw kobiet w Międzychodzie - kobiety protestowały n...

Biznes w czasach pandemii, czyli przedsiębiorcy drżą  przed drugim lockdownem.

Koronawirus w powiecie międzychodzkim: Biznes w czasach pand...

Setne urodziny Gertrudy Sołtysik z Kamionny - cały region śle życzenia zdrowia i wielu kolejnych lat życia (16.10.2020).

Setne urodziny Gertrudy Sołtysik z Kamionny - cały region śl...