Trwają prace związane z modernizacją I etapu ulicy Gorzyckiej [ZDJĘCIA]

Jakub Czekała
Jakub Czekała
Udostępnij:
Zgodnie z zapowiedziami władz Powiatu Międzychodzkiego – jeszcze w lipcu rozpoczęły się prace budowlane, związane z modernizacją drogi powiatowej – ulicy Gorzyckiej, a dokładnie na odcinku od wiaduktu kolejowego do końca terenu zabudowanego w Międzychodzie.

Od razu przypomnijmy, że zanim rozpoczęły się prace, to zgodnie z procedurami, firma N Construction, która realizuje zadanie musiała przedłożyć powiatowi do zatwierdzenia projekt organizacji ruchu. Dopiero, gdy dokument ten zaakceptowano, przekazano firmie „plac budowy”, a więc odcinek, na którym modernizacja jest wykonywana. Realizacja, to największe w tym roku zadanie, jakie realizuje powiat, bo przebudowa kosztować będzie aż 9 milionów złotych. Warto jednak pamiętać, że większość tej kwoty, bowiem aż 95 procent finansowane jest z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD - Program Inwestycji Strategicznych.

Jak nam przypomniano, Powiat Międzychodzki planuje przebudowę dalszego odcinka drogi powiatowej. 

- W marcu 2022 r. podpisaliśmy umowę z firmą Pracownia Projektowa MOST, dotyczącą wykonania dokumentacji projektowo – kosztorysowej tego zadania. Odcinek objęty zakresem prac projektowych, rozpoczyna się na końcu terenu zabudowanego m. Międzychód, przebiega przez m. Gorzycko Stare i kończy na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 24. Zatem planowane jest wykonanie modernizacji niemal całej drogi powiatowej nr 1718P – informują nas przedstawiciele powiatu.

Co warte podkreślenia, wymienione wyżej zadania (budowlane i projektowe) zakładają wykonanie infrastruktury rowerowej i chodników. Zaplanowane na ten rok roboty budowlane na ul. Gorzyckiej – prócz samej modernizacji nawierzchni drogi - uwzględniają budowę nieistniejącej wcześniej prawostronnej ścieżki pieszo – rowerowej oraz lewostronnego chodnika, na odcinku od ul. Cmentarnej do końca terenu zabudowanego m. Międzychód.
Ścieżka pieszo – rowerowa będzie wykonana w technologii betonu asfaltowego, a jej szerokość wyniesie 3 m. Projektowany, lewostronny chodnik będzie wykonany z kostki betonowej, a docelowa szerokość jego nawierzchni to 2 m. Dodatkowo, istniejący chodnik na odcinku od wiaduktu kolejowego do ul. Cmentarnej, zostanie poszerzony również do 2 metrów.

- Prace projektowe, realizowane w chwili obecnej na dalszym odcinku drogi nr 1718P (tj. od końca terenu zabudowanego Międzychodu, do drogi krajowej nr 24), również uwzględniają wykonanie infrastruktury pieszo – rowerowej. Zgodnie z wytycznymi Powiatu Międzychodzkiego, projektanci założyli budowę ścieżki pieszo – rowerowej na odcinku od Międzychodu, przez Gorzycko Stare – do skrzyżowania z drogą krajową nr 24. Infrastruktura ta będzie połączona z drogą dla rowerów, planowaną do realizacji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w pasie drogi krajowej – dodano.

W kontekście przebudowy drogi zapytaliśmy również, czy odcinek będzie przeznaczony dla samochodów ciężarowych.

Okazuje się, że przebudowa drogi, zakłada utrzymanie jej lokalnego charakteru, bez tworzenia połączeń drogowych mających obsługiwać ruch pojazdów ciężarowych. Trasa ta ma służyć przede wszystkim mieszkańcom osiedli powstających wzdłuż ul. Gorzyckiej, mieszkańcom Gorzycka Starego oraz stanowić skrócony dojazd dla pojazdów osobowych do drogi krajowej nr 24.

Bazując na powyższych założeniach, projektowaną szerokość jezdni ograniczono do 5,5 m, co obniży średnią prędkość pojazdów, zwłaszcza w terenie zabudowanym. Analogiczna szerokość jezdni zostanie utrzymana na odcinku Międzychód – Gorzycko Stare – DK24, objętym w chwili obecnej pracami projektowymi.

- Zakładamy jedynie niewielki ruch pojazdów ciężarowych po tej trasie, generowany przez jedno duże gospodarstwo rolne i firmę w Gorzycku Starym. Modernizacja drogi w większym zakresie i tym samym stworzenie alternatywy dla drogi wojewódzkiej nr 160 i drogi powiatowej 1719P Międzychód – Dzięcielin – Skrzydlewo, wymuszałoby: wykonanie nowego wiaduktu kolejowego w Międzychodzie (szerszego i projektowanego na większą klasę obciążeń), przebudowę dojazdu do wiaduktu (największe pojazdy ciężarowe z trudem mieszczą się na łukach przed i za tym obiektem), wykonanie poszerzenia bardzo wysokiego nasypu za terenem zabudowanym Międzychodu oraz przebudowy skrzyżowania z drogą krajową nr 24 (GDDKiA nie zakłada wykonania pasów prawo i lewoskrętu na drogę powiatową nr 1718P w ciągu drogi krajowej) – wyliczają przedstawiciele Powiatu.

Z uwagi na powyższe, dostosowanie całej drogi powiatowej nr 1718P do obsługi pojazdów ciężarowych i tym samym stworzenie alternatywnego połączenia Międzychodu z siecią dróg krajowych, wymagałoby realizacji inwestycji o zakresie znacząco wykraczającym poza możliwości finansowe lokalnych samorządów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Kolejny krok krok do reparacji dla Polski - video flesz

Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie