Rozpoczęła się długo wyczekiwana rozbiórka starego mostu przez rzekę Wartę w Międzychodzie. Do początku 2021 roku przeprawa ma zniknąć z powierzchni ziemi. Zostaną tylko nasypy po obu stronach mostu, na którym mają zostać utworzone punkty widokowe. Za te prace zarządca obiektu – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu – zapłaci ponad 4,2 mln zł.
- Wykonawcą rozbiórki mostu w Międzychodzie jest konsorcjum trzech firm (N CONSTRUCTIONS sp. z o.o. sp.k. Pierwszewo, Betoniarnia Nowak sp. z o.o. sp.k. Pierwszewo, Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego sp. z o.o. Elbląg). Umowa została podpisana 12 sierpnia. Wykonawca już rozpoczął prace na obiekcie. Natomiast sama rozbiórka starego mostu zostanie przeprowadzona po uzyskaniu odpowiednich uzgodnień – wyjaśnia dyrektor WZDW w Poznaniu, Paweł Katarzyński.
Zakres prac obejmuje wyburzenie istniejącego mostu oraz dokończenie budowy nowego w zakresie umocnienia stożków, malowania końcowego konstrukcji stalowej oraz zabezpieczenie podpór. Uprzątnięty zostanie również teren w międzywalu oraz koryto rzeki z elementów dróg dojazdowych wykonanych przez pierwszego wykonawcę. Na ten ostatni element czekają w szczególności wodniacy, którzy narzekają na zwężone koryto rzeki i jego zanieczyszczenie. To ważne także dla samych drogowców, bowiem na rzecz WZDW za każdy dzień zajmowania koryta rzeki, są naliczane opłaty przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej.
W Międzychodzie rozpoczęła się rozbiórka starego mostu - jaką technologią?
Jak wykonana zostanie sama rozbiórka mostu? Zgodnie z zapisami projektu budowlanego, rozbiórka mostu będzie odbywać się metodami tradycyjnym, czyli cięcie i kruszenie. Zrezygnowano z pierwotnych pomysłów wysadzenia materiałami wybuchowymi podpór, które mimo upływu lat są w dość dobrym stanie.
- Kwota umowy to ponad 4,2 mln złotych. Termin wykonania zadania to styczeń 2021 roku – zaznacza Paweł Katarzyński.
W Międzychodzie rozpoczęła się rozbiórka starego mostu - historia
Most przez rzekę Wartę, którego właśnie się rozpoczęła, służył mieszkańcom od 1959 roku. Rozbiórka jest konieczna ze względu na wynikający z wieloletniej eksploatacji zły stan techniczny obiektu. Obok, po wschodniej stronie, powstał nowy most o długości 760 metrów. Całe zadanie jest realizowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość projektu to 26,9 mln zł, z czego 16,8 mln zł to udział środków z UE.
- Jestem mieszkańcem Międzychodu od 1955 roku. Pamiętam drewniany międzychodzki most, który w 1959 roku został zamieniony na ten, który jest obecnie rozbierany i samą jego budowę. Pamiętam jeszcze, jak pan z międzychodzkiej gazowni chodził ulicami Międzychodu i zapalał lampy gazowe, a na nowym moście zainstalowano wówczas pierwsze w mieście lampy neonowe, z zielonym światłem. To był wtedy cel wycieczek mieszkańców – wspomina emerytowany międzychodzki bankowiec, Andrzej Ewiak.
Międzychodzki most był też jednym z pierwszych mostów w całym regionie, który wówczas został wykonany ze strunobetonu.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?