Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Międzychodzie trwa rozbiórka starego mostu przez rzekę Wartę - zdemontowano już wszystkie przęsła

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Zdemontowano już wszystkie przęsła i belki (23.11.2020).
Zdemontowano już wszystkie przęsła i belki (23.11.2020). Krzysztof Sobkowski
Od kilku tygodni trwa rozbiórka starego mostu przez rzekę Wartę w Międzychodzie. Od soboty do poniedziałku trwała rozbiórka przęsła nurtowego - ostatniego spośród trzech przęseł starego obiektu mostowego. Konieczny był do tego ogromny dźwig gąsienicowy o udźwigu 500 ton. By mógł stanąć nad Wartą, konieczne było… przywiezienie 600 ton gruzu do umocnienia terenu.

Od samego rana w sobotę 21 listopada uwagę międzychodzian przyciągał ogromny dźwig, który stanął nad rzeką Wartą w Międzychodzie. Był niezbędny do tego, by można było zdemontować ostatnie, mostowe przęsło starego międzychodzkiego mostu, składające się z siedmiu belek kablobetonowych WBS, znajdujące się bezpośrednio nad korytem rzeki. Pozostałe dwa przęsła – również składające się z siedmiu belek każde – zostały już wcześniej zdemontowane.

W Międzychodzie trwa rozbiórka starego mostu - logistyczna operacja transportu dźwigu

Już sam transport dźwigu do Międzychodu wymagał ogromnych zabiegów logistycznych. Opowiada o tym Jarosław Golik, prezes zarządu firmy N CONSTRUCTION Sp. z o.o. Sp. K. z Wronek, która w konsorcjum z firmami Betoniarnia Nowak Sp. z o.o. Sp. K. oraz PBW Elblag Sp. z o.o. demontuje międzychodzki most.

- Na potrzeby demontażu belek kablobetonowych WBS wynajęto dźwig gąsienicowy z firmy Herkules S.A. z siedzibą w Warszawie. Dźwig sprowadzony na budowę to dźwig gąsienicowy TEREX DEMAG CC2500/1 o udźwigu 500 ton. W aktualnej konfiguracji dźwigu ramię kratowe ma długość 54 m, a przeciwwaga znajdująca się za dźwigiem umożliwia mu bezpieczne podniesienie max. 150 ton z tej pozycji – wyjaśnia Jarosław Golik.

Pierwsze transporty elementów dźwigu pojawiły się w Międzychodzie już w środę 18 listopada, a ostatnie w piątek 20 listopada. Było łącznie ok. 30 transportów dłużycowych. Montaż elementów trwał do soboty 21 listopada do godz. 10.

- Reasumując, mieliśmy trzy dni transportów i montażu, trzy dni pracy, a teraz czekają nas trzy dni demontażu i transportów – mówi Jarosław Golik.

W Międzychodzie trwa rozbiórka starego mostu - ile ważyły belki?

Sam demontaż przęseł to także skomplikowana technicznie operacja. Jak przebiegała?

- Most przeznaczony do rozbiórki liczył trzy przęsła. Każde przęsło składało się z siedmiu belek kablobetonowych WBS. Demontaż belek kablobetonowych WBS przęsła środkowego – nurtowego był trudnym zadaniem na przykład ze względu na nieznaną masę belek WBS, czy też konieczność przygotowania odpowiedniej platformy dla dźwigu gąsienicowego – wyjaśnia Jarosław Golik.

Dodaje też, że geometria belek WBS zastosowanych na moście nie znajdowała potwierdzenia w dostępnych dokumentacjach technicznych. Dlatego tak ciężko było określić ich rzeczywistą masę. Dopiero w trakcie prac, za pośrednictwem pomiaru przez system komputerowy dźwigu stwierdzono, że każda belka ważyła ponad 80 ton. Do tego – ze względu na rosnący poziom wody w rzece Warcie – platforma pod dźwig musiała zostać wyniesiona na odpowiednią, bezpieczną wysokość.

- Przygotowanie platformy zajęło ok. 1,5 tygodnia. Konieczne były badania geotechniczne oraz powierzchniowe utwardzenie gruzem. Ciekawe jest to, iż dokonując rozbiórki obiektu, w efekcie czego otrzymuje się gruz, musieliśmy dostarczyć na budowę ok. 600 ton dodatkowego gruzu na potrzeby utwardzenia platformy. Zadanie nie było łatwe. Trzy belki zdemontowano w sobotę, trzy kolejne w niedzielę, jedną belkę (ostatnią) w poniedziałek. Zakładano wykonanie zadania w dwa dni. Jak widać, mieliśmy małe opóźnienie – wylicza prezes Golik.

Póki co belki zostały złożone tuż przy korycie rzeki. Co dalej z nimi?

- Belki swoje już przeżyły. Wykorzystanie ich byłoby bardzo ryzykowne. Belki zostaną więc rozprężone, rozkute, a uzyskany gruz zostanie zutylizowany – zaznacza Jarosław Golik.

W Międzychodzie trwa rozbiórka starego mostu - filary będą wysadzane w powietrze?

Do rozebrania zostaną jeszcze mostowe filary, a to jak widać – chyba najbardziej solidna część starego mostu. Wcześniej rozważano wysadzanie ich za pomocą materiałów wybuchowych. Jakie teraz planowane są działania?

- Filary zostaną rozkute metodą mechaniczną tj. przy użyciu koparek z młotem wyburzeniowym i szczękami kruszącymi. W przypadku fundamentów filarów, planowane jest ich przecięcie piłą linową, a następnie usunięcie elementów bloków betonowych do miejsca przeznaczonego na placu budowy, przekruszenie, a następnie utylizacja gruzu. Użycie materiałów wybuchowych to ostateczność – mówi Jarosław Golik.

W Międzychodzie trwa rozbiórka starego mostu - punkty widokowe

Po wysłużonym moście zostaną tylko nasypy po obu stronach, na którym mają zostać utworzone punkty widokowe, o które bardzo często dopytują mieszkańcy Międzychodu. Jak będą wyglądały?

- Punkty widokowe zostaną wykonane na szczycie stożków nasypowych. Ich nawierzchnia zostanie wykonana z granitowej kostki brukowej – zdradza prezes.

W Międzychodzie trwa rozbiórka starego mostu - kiedy koniec prac?

Roboty mają się zakończyć przed rozpoczęciem 2021 roku, choć umowny termin to 20 stycznia 2021 roku. Wtedy też do normalnego przebiegu wróci koryto rzeki Warty, które teraz – na potrzeby inwestycji – zostało zwężone.

- Oczyszczenie koryta rzeki oraz usunięcie mas ziemnych poza korytem zostanie wykonane koparkami typu Long Reach – podsumowuje Jarosław Golik.

Za te prace zarządca obiektu – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu – zapłaci ponad 4,2 mln zł.

Przypomnijmy, że demontowany most został w Międzychodzie wybudowany w 1959 roku i był to pierwszy w regionie most strunobetonowy. Kilka lat temu okazało się, że jest w fatalnym stanie technicznym. Tak złym, że nie opłacało się go już naprawiać. Łatwiej było wybudować nową przeprawę. Prace związane z budową nowego mostu ruszyły w marcu 2017 roku. W połowie 2019 roku nową przeprawą mogli przejechać pierwsi kierowcy.

Zdemontowano już wszystkie przęsła i belki (23.11.2020).

W Międzychodzie trwa rozbiórka starego mostu przez rzekę War...

Mostowe przęsła demontowano także w nocy (21.11.2020).

Trwa rozbiórka starego mostu przez rzekę Wartę w Międzychodz...

Dziś rozebrane zostaną ostatnie mostowe przęsła (21.11.2020)

Trwa rozbiórka starego mostu przez rzekę Wartę w Międzychodz...

Mieszkańcy z Rynku przeszli pod biuro poselskie posłanki PiS Marty Kubiak (20.11.2020).

Protest branży gastronomicznej i hotelarskiej w Międzychodzi...

Mieszkańcy gminy Międzychód skarżą się na wygląd dworca PKS. Kto powinien to zmienić? Gmina, czy przewoźnicy? (19.11.2020).

Dworzec PKS Międzychód - mieszkańcy gminy Międzychód skarżą ...

Niesamowite, jak zmieniło się miasto w ciągu dekady.

Sieraków w Google Street View. Jak zmieniło się miasto w cią...

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto