Droga wojewódzka nr 160 Miedzichowo – Suchań to droga, która przebiega przez powiat międzychodzki od Lewic przez Gorzyń i Międzychód do Sowiej Góry. Na odcinku od mostu przez rzekę Wartę w Międzychodzie do niemal Sowiej Góry jest w bardzo złym stanie technicznym. Podobnie zresztą jak sąsiednie drogi wojewódzkie, czyli drogi nr 198 Radgoszcz – Sieraków, czy nr 199 Przedlesie – Skwierzyna. DW 160 jest ważna nie tylko dla mieszkańców Międzychodu, ale i lubuskiego Drezdenka. To bowiem najkrótszy łącznik tego miasta z Poznaniem. Międzychodzianie wprost określają tę drogę, jako drogę wstydu w regionie. Od lat mówi się też o konieczności jej wyremontowania, ale póki co ciągle brakowało pieniędzy. Zarządca drogi – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu – po wielu latach zaniedbań dostrzegł problem. Przygotowano dokumentację przebudowy drogi od Międzychodu do Sowiej Góry. Pieniędzy póki co wystarczyło na budowę nowego mostu przez rzekę Wartę w Międzychodzie oraz remont 2 km odcinka od Sowiej Góry w kierunku Międzychodu. Najgorszy odcinek ponad 3 km drogi od mostu do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 198 został przez WZDW zgłoszony do dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w Wielkopolsce…
Wielkopolski samorząd bez pieniędzy z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych
Niestety wielkopolska nie dostała z programu ani złotówki, choć samorząd województwa złożył 13 wniosków na łączną sumę niemal 90 mln zł. Wśród planowanych inwestycji drogowych, które miały być prowadzone ze wsparciem z RFIL był właśnie remont drogi 160 na odcinku Sowia Góra – Międzychód szacowany na prawie 13 mln zł.
Wielkopolski samorząd bez pieniędzy z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - co miało być za te pieniądze wykonane na DW 160?
- Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 160 na odcinku Sowia Góra – Międzychód (etap II i III) ma być kontynuacją inwestycji z 2019 roku, na odcinku o łącznej długości ok. 3,3 km. Zakres robót ma objąć m.in. poszerzenie jezdni, przebudowę skrzyżowań (w tym z DW 198 w Radgoszczy) budowę lub przebudowę: chodników, ciągu pieszo-rowerowego, zatok autobusowych i postojowych, wykonanie odwodnienia i zjazdów. Szacowany koszt inwestycji to 12,6 mln zł i o takie dofinansowanie wnioskowaliśmy – tłumaczy Paulina Jęczmionka-Majchrzak z WZDW w Poznaniu.
Wielkopolski samorząd bez pieniędzy z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - co sprawiło, że wielkopolskie projekty, w tym międzychodzki, przepadły?
- Nie różniły się niczym od tych z łódzkiego czy podkarpackiego, które dofinansowanie dostały – mówił na łamach „Głosu Wielkopolskiego” Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Wielkopolski. - Nie wiem czy zdecydował klucz polityczny, jak mówią niektórzy, czy przekonanie, że Wielkopolska sobie zawsze jakoś poradzi. Na pewno jednak kryteria przyznawania tego wsparcia nie były transparentne – podkreślał.
Wielkopolski samorząd bez pieniędzy z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - liczby
W regionie jest ponad 28 tysięcy kilometrów dróg. 2760 km to drogi wojewódzkie. Roczny budżet na inwestycje to około 300 mln złotych. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat potrzebne będzie na inwestycje 5,5 mld zł. Część z tych pieniędzy to budżet samorządu województwa. Bardzo wiele inwestycji było możliwe dzięki dofinansowaniu unijnemu. Tylko z dotacjami Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 zbudowano lub zmodernizowano 156 kilometrów dróg wojewódzkich. W tym roku samorząd województwa liczył więc na dodatkowe pieniądze z RFIL.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?