Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zdewastowana stacja kolejowa i wieża ciśnień na linii kolejowej nr 373 w Lewicach

Krzysztof Sobkowski
Krzysztof Sobkowski
Zdewastowana stacja kolejowa i wieża ciśnień na linii kolejowej nr 373 w Lewicach (zdjęcie z marca 2022 roku).
Zdewastowana stacja kolejowa i wieża ciśnień na linii kolejowej nr 373 w Lewicach (zdjęcie z marca 2022 roku). Krzysztof Sobkowski
Linia kolejowa nr 373 to jedna z tras, która rozpoczyna się na dworcu głównym PKP Międzychód. Jeszcze w połowie pierwszej dekady XXI wieku część linii była wykorzystywana. Potem było już tylko gorzej… Jeden z najpiękniejszych przystanków na tej linii – Lewice – to dziś kompletna ruina.

Stacja kolejowa w Międzychodzie to jedna z najpiękniejszych stacji w kraju. Od wielu lat jednak niszczeje. Przebiegają przez nią trzy linie kolejowe. Jedna z nich to planowana do rewitalizacji linia nr 368 Międzychód – Szamotuły. Druga to linia nr 363 Rokietnica – Międzychód – Skwierzyna, której odcinek od Rokietnicy do Szamotuł jest z kolei planowany przez PKP S.A. do rozbiórki. Trzecia linia to właśnie linia kolejowa nr 373 Międzychód – Zbąszyń.

Linia kolejowa nr 373 Międzychód – Zbąszyń

Linia kolejowa nr 373 została to linia o długości nieco ponad 43 km. Łączy Międzychód ze Zbąszyniem, przecinając po drodze:

  • Głażewo
  • Łowyń
  • Lewice
  • Lewiczynek
  • Zachodzko
  • Szklarkę Trzcielską
  • Trzciel
  • Prądówkę
  • Przychodzko
  • Strzyżewo Zbąskie

Linia została otwarta w 1908 roku. Bez szwanku przetrwała bez mała osiem dekad. Według oficjalnych danych w 1987 roku zawieszono na linii ruch pasażerski. Pięć lat później, w 1992 roku, także ruch towarowy. Na internetowych forach można jednak wyczytać, że do 28 listopada 2005 roku ruch kolejowy istniał do Lewiczynka. Od tego czasu degradacja infrastruktury postępuje. Częściowo linia jest rozebrana, częściowo niestety także rozkradziona. Niszczeje część obiektów dworcowych, jak choćby ten w Lewicach.

Stacja kolejowa Lewice

Stacja kolejowa w Lewicach to jedna z najładniejszych stacji na tej linii. Oprócz wyjątkowego budynku dworcowego, w sąsiedztwie znajdują się także budynki gospodarcze. Prawdopodobnie w pobliżu działała niegdyś ładownia. Do dziś w pobliskim lesie znajdują się ruiny rampy. Czemu służyła? Najprawdopodobniej pobliskiej żwirowni. Całość jest niestety mocno zniszczona.

Na uwagę zasługuje też pobliska wieża ciśnień. W zasadzie jej pozostałości w postaci murów, dachu i metalowej drabiny na najwyższą kondygnację budowli.

Międzychód w Google Street View

Międzychód w Google Street View, czyli tak w ciągu dekady zmieniło się miasto.

Międzychód w Google Street View, czyli tak w ciągu dekady zm...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto