Karp wciąż króluje na wigilijnym stole. Jak długo?

Anna Orzeł
W Gospodarstwie Rybackim "LUTOM" Szymona Jurgowiaka karpie na wigilijny stół odłowiono już na początku listopada
W Gospodarstwie Rybackim "LUTOM" Szymona Jurgowiaka karpie na wigilijny stół odłowiono już na początku listopada Iwona Paroń
Przed nami święta Bożego Narodzenia. W sobotę w większości katolickich domów pojawi się dwanaście dań. Najważniejszy jest chyba karp w różnych postaciach, chociaż coraz częściej zastępuje go dorsz, czy łosoś.

Longina Grotowska z Zespołu Szkół w Sierakowie przeprowadziła badania wśród młodzieży z gimnazjum i technikum na temat spożywania ryb. Co z nich wynika? Pomimo, że mieszkamy na pojezierzu nazwanym Krainą Stu Jezior i mamy dostęp do wielu gatunków ryb, to tylko w 20 proc. domów rodzinnych spożywane są ryby w postaci świeżej lub mrożonej. Zgodnie z zaleceniami żywieniowymi (2-3 razy w tygodniu) potrawy i przekąski z ryb spożywa zaledwie 4 proc., a nigdy lub prawie wcale 25 proc. mieszkańców.
Do najbardziej preferowanych i najczęściej spożywanych przez mieszkańców powiatu międzychodzkiego potraw i przekąsek z ryb zaliczamy śledzie w śmietanie oraz ryby smażone panierowane. Spośród 24 gatunków ryb najczęściej spożywamy karpie, śledzie, pangi, płocie i pstrągi.
Najczęściej wymienianym przez mieszkańców powodem, dla którego nie jemy w dużych ilościach ryb jest to, że maja one dużo ości i niezbyt przyjemny zapach. Są też kłopotliwe do przygotowania oraz stosunkowo drogie.
Wszystko to prawda, jednak gdy wziąć pod uwagę wartość odżywczą ryb okaże się, że jest to produkt cenny i z tego względu często powinien gościć na naszych stołach. Mięso ryb jest źródłem pełnowartościowego białka. Zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Okazuje się lekkostrawne, dzięki czemu zalecane jest w diecie osób chorych, starszych i dzieci. Ponadto bogate jest w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Tłuszcz o szczególnie cenionym składzie występuje w rybach średniotłustych i tłustych (np. łosoś, makrela, śledź, sardynka). Zawierają one niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), a wśród nich kwasy omega–3 mające szczególne znaczenie w żywieniu człowieka. Kwasy te poprawiają pamięć, wpływają na rozwój mózgu, podnoszą współczynnik inteligencji, dbają o narząd wzroku, obniżają podatność na depresję i poprawiają nastrój, mogą też zmniejszać ryzyko zachorowań na raka.

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3